Samfunnsfag 2 (1.-7. trinn) (MGL1051)
Dette emnet er profesjonsrettet og forskningsbasert og gir innsikt i utvalgte deler av samfunnsfaget gjennom utvalgte geografiske områder, historiske epoker og samfunnsfaglige prosesser. Det blir lagt vekt på studentaktiv undervisning slik at studentene tilegner seg kunnskap og ferdigheter som åpner for utvidet forståelse av sammenhenger mellom teoretiske perspektiv og ulike læringsprosesser i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL1051
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I samfunnsfaget 2 skal studentene fordype seg i utvalgte geografiske områder, historiske epoker og samfunnsfaglige prosesser. Emnet skal også åpne for utvidet forståelse av sammenhenger mellom teoretiske perspektiv og ulike læringsprosesser i skolen. Studentene skal utvikle sin evne til kritisk refleksjon, resonnement og argumentasjon. Særlig vekt skal legges på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. Samfunnsfagsdidaktikk er et gjennomgående tema spesifikt relatert til 1.-7.-løpet.
Konflikt, politiske system og ulikhet, menneskerettigheter, demokratisk kompetanse, samt samspillet mellom mennesker, natur, kultur og urfolksrettigheter står sentralt. Dessuten diskuteres migrasjon og inkludering. Bærekraft og energi inngår som viktige temaer både for å forstå vår lokale, nasjonale og globale historie.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- Dybdekunnskap om utvalgte teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap.
- Dybdekunnskap om utvalgte tema i fagdidaktisk teori og forsking om samfunnsfag i skolen.
- Dybdekunnskap om sentrale problemstillinger knytte til statsdannelse, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser.
- Dybdekunnskap om samer som urfolk og kjennskap til urfolksproblematikk i internasjonale perspektiv
- Dybdekunnskap om utvalgte eksempler på samspillet mellom ressursfordeling, demografi, globalisering og bærekraftig utvikling
- Kunnskap om økonomiske strukturer, verdiskaping, makt og marked
- Innsikt i sosiale og kulturelle faktorer som påvirker synet på kjønn, seksualitet og kjærlighet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
- Kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- Finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet
- Planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet med særlig vekt på begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenking og kreativitet
- Legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster, og for refleksjon over hvordan historie og kultur blir etablert
- Kan bidra til endringsprosesser og samfunnsfaglige nytenking i skolen og involvere lokalt samfunnsliv i opplæringa
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Mappevurdering og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 6/10 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 4/10 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Mappen utarbeides gjennom semesteret. Studentene skal bearbeide arbeidskravene (de skriftlige elementene) som leveres samlet mot slutten av semesteret som en mappe.Omfang på mappeelementene står definert under obligatoriske arbeidskrav. Det gis en samlet karakter (A-F) for mappen.Ved stryk kan studenten velge mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller erstatte et eller flere element med nye arbeid. Den bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen.Den muntlige prøven er individuell og på inntil 30 minutter. Vektes 40 prosent.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav er innleveringer av ulike oppgaver gjennom semesteret. Mot slutten av semesteret leveres arbeidskravene (de skriftlige elementene) til mappevurdering.
Omfang på mappeelementene:
Arbeidskrav 1 (gruppe): 15 minutter presentasjon og individuell refleksjon (500 ord +/- 10 %).
Arbeidskrav 2 (individuell): 3000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 3 (individuell): 3000 ord +/- 10 %
Det arrangeres studiebesøk og ekskursjoner på inntil 8 timer. Deltagelse er obligatoriske. Ved dokumentert sykdom gis det arbeidskrav som tilsvarer læringsutbyttene fra studiebesøk/ekskursjon.
Fordi undervisningen i stor grad involverer studentene og at arbeidsmåter og diskusjoner anses som viktige for å kunne utdanne seg til en god samfunnsfagslærer, kreves minst 70% tilstedeværelse i undervisning.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Alle arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til muntlig eksamen.