Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (5.-10. trinn) (MGL2006)
Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre en fordypningsoppgave i et fenomenologisk forsknings- eller utviklingsarbeid. Arbeidet skal tilsvare 15 studiepoeng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL2006
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre fordypningsoppgave i et fenomenologisk forsknings- eller utviklingsarbeid som tilsvarer 15 studiepoeng.
Det kan bli gitt tilbud om studietur i Norge eller til utlandet med fokus på kunst, arkitektur og design. Temaet for turen er knyttet opp mot fagliginnhold i Kunst og håndverk 1 og 2. Turen er ikke obligatorisk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap og erfaring med fenomenologisk forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk
- har oversikt i sentrale spørsmål knyttet til kunstnerisk og pedagogisk fou-arbeid
- har god kunnskap om det emnet den enkelte har valgt å fordype seg i både teoretisk og via praktisk skapende arbeid
- Ha kunnskap om forskning i faget kunst og håndverk
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk
- kan knytte eget praktisk skapende arbeid og teoretisk forskning til undervisningsmetodikk og oppbygging av egen didaktisk kompetanse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende relevant teori innen vitenskapsteori, metode, kunst, kultur og fagdidaktikk med tanke på egen problemstilling
- kan gå inn i skapende prosesser med en utforskende tilnærming
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave og fremlegg/utstilling | 1/1 | 6 Uker | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av et fremlegg/utstilling av praktisk skapende arbeid og en skriftlig rapport. Det gis en samlet karakter på dette arbeidet (A-F). Sluttproduktet skal bestå av en illustrert skriftlig rapport og skapende arbeid i selvvalgte materialer/teknikker. Omfanget av den skriftlige rapporten er satt til 6000 ord +/- 10 %. Rapporten skal være visualisert/illustrert. Visualiseringen kan også omfatte f.eks. video, animasjoner og andre digitale presentasjoner.Oppgaven skal inneholde:
• Problemstilling.
• Strategi og metode innenfor fenomenologi
• Teori sett i forhold til problemområdet. (Kunst, formkultur og fagdidaktikk)
• Eget praktisk skapende arbeid med prosessdokumentasjon
• Fagdidaktikk
• Litteraturliste og bildeliste
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Problemstillingen må være godkjent av veileder og studenten må ha gjennomført tre av tre veiledningsmøter, samt fellespresentasjon med hel klasse for å få legge oppgaven frem til vurdering. Det er obligatorisk fremmøte på forelesinger knyttet opp mot skapende og pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse i undervisningen er påkrevd.
Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.