Spesialpedagogikk (5.-10. trinn) (MGL2500)
Emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap og gir studentene teoretisk og praktisk tilnærming til spesialpedagogiske utfordringer i trinn 1-7 og 5-10 når det gjelder skolens og lærerens utfordringer med å ivareta alle elever i et mangfoldig læringsmiljø. Emnet vil rette søkelyset mot ulike barrierer for læring og trivsel i skolen. Emnet er obligatorisk for de som skal ta master i grunnskolelærerutdanning med fordypning i spesialpedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL2500
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har brei kunnskap om
- spesialpedagogiske utviklingslinjer og den aktuelle situasjonen i skolen
- sentrale aspekter ved inkluderende pedagogikk med fokus på mangfold, deltakelse og læring
- forhold som kan utfordre læring
- individuelle og kontekstuelle risikofaktorer for sosiale og emosjonelle vansker
- generell pedagogisk tilnærming, samt spesielle tiltak, på individ og systemnivå, i møte med barn/elever som viser sosiale og emosjonelle vansker.
- hvordan lese- og skriveopplæring kan bidra til mestring slik at alle elever lykkes med læring, lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk
- bidra til utvikling av et inkluderende læringsfellesskap
- identifisere og forebygge forhold som kan utfordre læring
- analysere risikofaktorer og uttrykksformer, både på individ og systemnivå, knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
- arbeide aktivt med forebygging og problemløsning, både på individ og systemnivå, knyttet til faglige, sosiale og emosjonelle vansker
- kjenne igjen og beskrive kvalitative trekk ved lese- og skriveferdighet hos elever med ulik alder
- planlegge, gjennomføre og vurdere evidensbasert tilpasset opplæring i lesing og skriving og gi adekvat støtte til elever som opplever utfordringer
Generell kompetanse
- Kunne reflektere over opplæringens utilsiktede konsekvenser for elever i sårbare situasjoner
- ha en grunnleggende forståelse av hva faglige, sosiale og emosjonelle vansker innebærer
- kunne forebygge, avdekke og avhjelpe faglige, sosiale og emosjonelle vansker og legge best mulig til rette for læring
- studentene skal kunne reflektere over hvilken innvirkning læreren har for elevenes muligheter for selvrealisering og deltakelse i utdanning, yrkesliv og i samfunnet ellers hvor det kreves lesing eller skriving
Forkunnskapskrav
MGL2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL2200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
GLU2100 PEL 1. år (5. - 10. trinn); Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling, GLU2200 PEL 2. år (5. - 10. trinn); Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 arbeidsdager*. Omfang: 4000 +/- 10%*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
3 godkjente arbeidskrav og 70% obligatorisk tilstedeværelse
Arbeidskrav:
1. Muntlig arbeidskrav i gruppe, omfang på produkt: 15-20 minutter
2. Skriftlig fagtekst med utgangspunkt i case. 2-3 studenter skriver sammen. 2000 ord +/- 10%
3. Individuell skriftlig fagtekst. 2000 ord +/- 10%. I arbeid med fagteksten, skal studenten finne og bruke ca. 70 sider med selvvalgt litteratur i tillegg til felles pensumlitteratur.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Obligatoriske tilstedeværelse
I faget spesialpedagogikk vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves blant annet i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. Å kunne delta i profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. I undervisningen vil studentene derfor møte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg, refleksjonsnotat, diskusjoner, artikkelanalyser, casediskusjoner og digitale verktøy som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil 70 % tilstedeværelse være påkrevd.
Fagperson(er)
Faglærer:
Trude HavikFaglærer:
Finn MartinsenEmneansvarlig:
Marianne Sandvik TveitnesFaglærer:
Liv Jorunn Byrkjedal-SørbyFaglærer:
Margunn MossigeFaglærer:
Hildegunn FandremFaglærer:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Margunn MossigeFaglærer:
Åse Kathrine GjestsenPraksiskoordinator:
Ivar BjørnsenStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Forventet arbeidsomfang for 30 stp er totalt 850 timer. Disse er tenkt fordelt på følgende måte:
Undervisning: 150 timer
Praksis (inkl. trepartsmøte): 125 timer
Selvstendig arbeid med arbeidskrav og pensum: 575 timer
Praksis
Praksis inngår i emnet. Praksis skal særlig fokusere på undervisningssituasjoner der elever med behov for spesiell tilrettelegging, eller som har vedtak om spesialundervisning får opplæring i ordinære klasser. Av interesse er også arbeid med å identifisere faglige- eller sosiale utfordringer i klassen/skolen. Aktuelle tema er skolens organisering av spesialundervisning og det spesialpedagogiske arbeidet, generelle retningslinjer og aktuelle utfordringer slik lærer vurderer dette.
I praksisperioden vil det bli organisert en læringssamtale med studenter, praksislærer og faglærer. Tema for samtalen kan være spørsmål om hvordan inkludere alle elever til deltakelse i fellesskapet.