Praksis 5-10., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL2P20)
Praksisstudiet har en integrerende funksjon i grunnskolelærerutdanningen. Dette forutsetter samarbeid mellom studenter, faglærer, praksislærere og skoleledelse.
Studiets formål er å bidra til kunnskaper og utvikle ferdigheter knyttet til å være lærer i profesjonell utøvelse av yrket, inkludert innsikt i kompleksitet og dilemmaer som knytter seg til læreryrket i norsk skole og i et mangfoldig klasserom. Lærerarbeidet beskrives som et profesjonelt usikkert arbeid fordi det ikke er entydige standarder om hva som er god undervisning. Temaer belyses gjennom teoretiske- og profesjonsetiske perspektiv og gjennom utøvelse av profesjonell undervisning som didaktiske møter rettet mot elever på 5.-10. trinn og vil være gjennomgående i alle emner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL2P20
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I det andre studieåret er elevmangfoldet og elevenes læring hovedtema.
Praksisperioden i 2. studieår, 3. semester i grunnskolelærerutdanningens 5-10 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen.
Estetiske læreprosesser er et tverrfaglig spor i 3. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- gjeldende nasjonalt læreplanverk med vekt på valgfaget til studenten
- lærerarbeidet, undervisning som samhandling og klasseledelse i ulike fag
- hvordan didaktisk tenkning utøves i undervisningen med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
- observasjonsmetode og kartleggingsverktøy med spesiell vekt på valgfaget
- elever og elevers læreforutsetninger på 5-10. trinn og hvordan dette danner grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom, med vekt på religioner og livssyn
- kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere en positiv læringskultur med vekt på valgfaget til studenten
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
- bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- utøve situasjonsorientert klasseledelse
- undervise i og legge til rette for elevers læring med ulike arbeidsmåter og digitale ressurser
- anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge undervisning med vekt på valgfaget
Generell kompetanse
Kandidaten
- har vilje og evne til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
- kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | 15 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart, overganger og avslutning av undervisningsøkter. Studenten prøves i en planlagt, gjennomført og vurdert overgangssituasjon i en undervisnings økt og skifte fra en læringsarena til en annen i løpet av praksisperioden.
- Arbeidskrav knyttet til valgfaget til studenten, se emneplan for valgfaget. Vurderes av faglærer i valgfaget.