Studere matematikkundervisning (MGL4122)
Emnet fokuserer på matematikkundervisning og elevers læring i matematikk. Gjennom emnet får studentene som deltakere i et forskningsprosjekt innta et forskerblikk på matematikkundervisning og læring i matematikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL4122
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter kurset skal studenten:
- ha inngående kunnskap om metoder for å studere matematikkundervisning
- ha avansert kunnskap om ulike teorier om matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten:
- kunne anvende teorier om matematikkundervisning som deltakere i et forskningsprosjekt
- kunne samle inn, bearbeide og analysere data for å undersøke relevante problemstillinger knyttet til læring og undervisning i matematikk
- kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper, samt teoretiske rammeverk på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter kurset skal studenten:
- kunne analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt samt arbeid som matematikklærer
- ha inngående kjennskap til forskningsprosessen i gjennomføringen av kvalitative og kvantitative undersøkelser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven er maksimalt 4000 ord, inkludert referanser. Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt som strekker seg gjennom hele semesteret og oppgaven er en del av dette prosjektetStudenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Praktisk arbeid i tilslutning til forskningsprosjektet er obligatorisk (dette omfatter innsamling av data og transkripsjon).
Presentasjon og diskusjon av oppgave knyttet til forskningsprosjekt er obligatorisk. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.