Erfaring og fortolkning – Metode 1 (MGLT41)
Metodeuken «Erfaring og fortolkning» belyser tilnærminger som er sentrale innenfor humaniora, det vitenskapsområdet som i størst grad vektlegger spesifikke menneskelige erfaringer, ikke minst slik disse manifesterer seg og kan fortolkes som tekster i vid forstand.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGLT41
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Emnet vektlegger erfaringsbasert forståelse, hva det vil si for læreren og forskeren å «se», å «delta» og å «fortolke». Emnet gir en tverrfaglig innføring i hermeneutisk-fenomenologisk og etnografisk metode innenfor utdanningsforskning med særlig vekt på praksisfortellinger som forståelsesform. Emnet diskuterer hvordan den enkeltes erfaringer og perspektiv kan skrives fram av utdanningsforskeren gjennom ulike former for empiri - og hvordan empirien kan analyseres og fortolkes. Forskningens troverdighet, gyldighet og overførbarhet belyses også. Emnet gir grunnlag for videre fagspesifikt arbeid med vitenskapsfilosofi, vitenskapsteori og forskningsmetode i de ulike masteremnene og senere, felles metodeemner i 4. og 5. studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne skal studentene:
- ha inngående kunnskap om erfaringsbasert forståelse.
- ha kunnskap om ulike hermeneutisk-fenomenologiske og etnografiske forskningsdesign.
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene:
- kunne lese og forholde seg kritisk til hermeneutisk-fenomenologisk og etnografisk forskning, og kunne dra nytte av dette i profesjonsutøvelse.
- kunne planlegge og vurdere erfaringsbaserte, fortellingsbaserte og tekst-tolkende forskningsdesign og metoder for ulike typer problemstillinger.
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og vurdere erfaringsbaserte, fortellingsbaserte og tekst-tolkende forskningsdesign og metoder i humanistisk og utdanningsvitenskapelig forskning.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I metodeuken inngår som obligatorisk arbeidskrav: skriftlig fagtekst eller mappe-innlevering som belyser og diskuterer erfaringsbaserte metoder relatert til utdanningsforskning. Oppgavene skal besvares i grupper (3-4 studenter), og omfanget skal være 2500 ord (+/- 10 %).
80 % obligatorisk tilstedeværelse.