Fysisk aktivitet og helse (MID411)
Emnet fysisk aktivitet og helse gir kunnskaper om anbefalinger, målemetoder og status for fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen, samt om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike grupper på ulike arenaer, står sentralt i emnet. Teorier knyttet til motivasjon for fysisk aktivitet og atferdsendringer diskuteres også.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MID411
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse.
Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet.
Strategier og metoder for å fremme deltakelse i fysisk aktivitet
Kunnskap om mulige negative helseeffekter som følge av toppidrett og fysisk aktivitet.
Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, implementering og vurdering.
Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse.
- Ha kunnskap om ulike faktorer som har betydning for oppnåelsen av atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
- Ha kunnskap om mulige effekter - også tilknyttet bærekraft - som kan følge atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
- Ha kunnskap om forhold som påvirker implementering av treningstiltak for ulike målgrupper.
Ferdigheter
- Kunne anvende kunnskap, teorier og metoder innen fagområdet for å vurdere ulike måter å påvirke fysisk aktivitet og fysisk form for ulike målgrupper
- Kunne planlegge, implementere og vurdere en livsstilsendring
- Kunne planlegge og gjennomføre tester av fysisk form, samt vurdere styrker og svakheter ved testene.
Generell kompetanse
- Kunne analysere og reflektere over aktivitetsmedisinske problemstillinger.
- Kunne kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet med helsesektoren og allmennheten.
- Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan tilrettelegge for økt fysisk aktivitet hos ulike målgrupper.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer |
Eksamensformen er skriftlig individuell hjemmeeksamen (7 dager). Formelle krav: Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, inkludert sammendrag. Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Skriftlig rapport basert på gruppeoppgave innen utfordringsbasert læring, der gruppene fordyper seg i en eller flere utfordringer gitt av ekstern samarbeidspartner. Omfanget på den skriftlige rapporten tilpasses oppgaven, men er anslagsvis på 2000 ord (+/- 10%).
- Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en livsstilsendring hvor hovederfaringer skal presenteres muntlig.
- Gruppeoppgave: Analyse av en vitenskapelig artikkel. Gruppene presenterer artikkelen i plenum.
- Det er krav om minst 80% oppmøte på samlingene.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Thomas BjørnsenStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Totalt antall undervisningsdager: 6 hele dager. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, livsstilsendring og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 250 - 300.