Fremmedspråk fagdidaktikk del 1 (PPU141)
Fagdidaktikkstudiet bygger på fagkunnskaper i enten fransk, spansk eller tysk. Studiet gir studentene didaktisk kompetanse i fransk, spansk eller tysk med hovedvekt på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU141
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha kunnskap om læreplaner for fremmedspråkfag i skolen
- ha innsikt i arbeidsmetoder og læremidler som kan fremme elevenes språklæring og også hjelpe elevene til å ta hånd om egen læring og språkutvikling
- ha kunnskap om fremstilling av kultur og ungdom i forskjellige livssituasjoner
- ha kunnskap om kompetansemålene i læreplanene i fremmedspråk som utgangspunkt for undervisning i fremmedspråk
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne planlegge og gjennomføre undervisningstimer med varierte metoder og ulike hjelpemidler, blant annet digitale verktøy
- kunne legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av elevens språkferdigheter og som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring
- kunne være språklig modell for elevene i skolen, både skriftlig og muntlig
- kunne gi elever underveisvurdering, herunder læringsfremmende tilbakemeldinger og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer.
- kunne bruke klasseromsledelse som fremmer et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne orientere seg i faglitteratur og kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsforskning
- kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen består av: 1. En forberedt presentasjon av et undervisningsopplegg 2. Eksaminasjon i fagdidaktisk pensum
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Greta BrodahlFaglærer:
Alba de La Vega FernandezPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Unni Puntervold PereiraStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesninger og seminargrupper.
En del av undervisningen vil være felles forelesninger for alle fremmedspråkene med vekt på fagdidaktisk teori. Studentene vil også bli delt inn i seminargrupper etter fremmedspråket. Arbeidet i seminargruppene vil i stor grad være praktisk orientert. Det legges vekt på studentaktiv læring med fokus på diskusjon, demonstrasjon, praktiske øvelser og studentpresentasjoner. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.