Mat, bærekraft og utforskende læring (VMH102)

Å lage mat til andre er uttrykk for omsorg, vennskap og gjestfrihet. Som skapende fag skal mat og helse gi rom for eksperimentering og utvikling av kritisk skjønn knyttet til mat og måltid. På den måten kan det inspirere elevene til å bruke kompetansen sin utenfor skolen og senere i livet. Praktisk skapende arbeid, der en legger vekt på ferdigheter, utprøving og kreativitet, er sentralt. Emnet vil gi innlæring i ulike metoder, teknikker, utnytting av naturens ressurser og betydningen av måltidet. Matvanene våre reflekterer både individuelle valg, kulturelle uttrykk og religiøse overbevisninger, og er på den måten en sentral del av vår identitet. Fagdidaktisk tilnærming vil ha en sentral plass i studiet og viktige tema vil være mat og helsefagets legitimering, samt mål, innhold og struktur i gjeldende læreplan for grunnskolen. Gjennom didaktisk årsplanarbeid skal en reflektere over sammenhengen mellom opplæringen i fag og de overordnede målene, verdiene og prinsippene for opplæringen. Sentralt står kostrådene, bærekraft, smak, elevtilpasninger (religion, allergi, intoleranse) rundt mat og måltider, og måltidets plass i skolen. Studiet skal utvikle ferdigheter for undervisning av barn og unge med ulike forutsetninger. Studiet legger til rette for at lærerne skal nå de mål for fagområdet som er nedfelt i skolens ulike planer.

Emnet skal gi grunnlag for praktisk matlaging og andre elevaktive læringsformer i mat og helse. Studentene skal tilegne seg kunnskap om didaktikk i mat og helse, slik som planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 4., 7., og 10. trinn.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

VMH102

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette studiet inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet, Utdanningsdirektoratets strategi for etter- og videreutdanning av lærere. Kompetanse for kvalitet skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke lærernes og skoleledernes kompetanse.

Emnet er det andre av totalt to i studietilbudet KFK Mat og helse (1.-10.trinn) og dekker 15 sp av mat og helse 1. Dette er et videreutdanningstilbud for lærere som underviser i mat og helse, men som har lite eller ingen formell utdanning i faget. Undervisning og arbeidskrav vil være i tråd med kompetansemål i mat og helse, LK20, etter 4.,7. og 10. trinn. Studiet vil gi deg kompetanse til å undervise i mat og helse i grunnskolen. Samlingene vil konsentreres om praktisk matlaging og elevaktive læringsformer. Tilbudet vil være delvis nettbasert. Undervisningen tilrettelegges for at deltakerne skal kunne kombinere jobb og studium. Det vil være to fysiske samlinger à tre dager i løpet av vårsemesteret. Den nettbaserte delen av studiet gjennomføres i læringsplattformen Canvas.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført studium skal studentene:

  • ha kunnskap om hvordan didaktiske kategorier som mål, innhold, elevforutsetninger, rammebetingelser og vurdering inngår i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
  • ha grunnleggende kunnskap om ernæring og ulike matvaregrupper
  • kunne finne fram til, lese og vurdere innholdet i publikasjoner med relevans for faget mat og helse
  • gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
  • Ha kunnskap om smak og smaksutvikling
  • ha kunnskap om ulike merkeordninger for mat, samt vurdere og velge varer basert på etiske og bærekraftige kriterier
  • kjennskap til religiøse praksiser for mat og måltid
  • ha kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et samisk og flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Ved fullført studium skal studentene:

  • kunne formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk
  • kunne bruke mangfoldet i elevgruppen som ressurs og tilrettelegge for matlaging for elever med ulike behov
  • kunne planlegge og gjennomføre læringsarbeidet i mat og helse ut fra læreplanens intensjon og innhold
  • Kunne sette opp en årsplan på bakgrunn av didaktiske planleggingsmodeller
  • kunne lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen
  • kunne bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, skapende evne og evne til å arbeide systematisk med faglige problemstillinger
  • Kunne planlegge og gjennomføre dybdelæring og tverrfaglig samarbeid
  • kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
  • Kunne formidle og ta imot tilbakemeldinger på praktisk og teoretisk arbeid og undervisning
  • kunne praktisere bærekraftig praksis på undervisningskjøkkenet

Forkunnskapskrav

Grunnskolelærerutdanning eller annen utdanning som gir undervisningskompetanse i grunnskolen. For opptak må du i tillegg være ansatt i skolen og/eller ha tilgang til å undervise i faget deler av studieåret.

Dersom du ikke er ansatt i skolen kan du søke direkte til UiS. Kvalifiserte søkere, som ikke jobber i skolen, tas opp på studiet ved ledig kapasitet.

Eksamen / vurdering

Innleveringsoppgave og praktisk-muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig undervisningsopplegg/oppgave (som del av praktisk/muntlig eksamen) 3/10 Bokstavkarakterer
Praktisk-muntlig eksamen 7/10 Bokstavkarakterer

En fagdidaktisk, individuell, praktisk prøve med karakter A-F.Eksamensoppgaven tildeles 7 dager før oppstart av eksamen og alle hjelpemidler er tillatt.Varighet av den praktisk/muntlige delen av eksamen: 25 min. Eksamen vil foretas digitalt.Vurdering av studentenes arbeid omfatter både arbeidsprosesser og produkter i praktisk, teoretisk og didaktisk arbeid. Skriftlige arbeid vurderes ut fra formelle og metodiske krav.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte, Arbeidskrav

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning med 100% oppmøte til praktisk undervisning på samlingene (tapt undervisning må tas igjen ved å fullføre arbeidskrav tilsvarende gjennomført undervisning for andre deltakere). Studenter må ha godkjente arbeidskrav

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og vil bestå av følgende komponenter:

  • Utvikling av årsplan (Gruppearbeid. Vurdering: godkjent/ikke godkjent)
  • Et praktisk didaktisk arbeid med tilhørende refleksjonsnotat (Individuelt. Vurdering: godkjent/ikke godkjent)

Arbeidskravene må være utført og godkjent før studentene kan gå opp til eksamen. Disse skal vise formell faglig teoretisk forståelse og refleksjon.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Merete Hagen Helland

Arbeidsformer

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger på nett, praktisk arbeid på kjøkken på UiS og egen arbeidsplass/hjemme, studentpresentasjon og selvstudium.

  • Forelesninger
  • Fagdidaktisk praktisk arbeid på kjøkkenet
  • Fagdidaktiske refleksjoner
  • Praktiske og skriftlige arbeidskrav
  • Gruppearbeid

Total arbeidsmengde er beregnet til 400-450 timer.

Åpent for

Mat og helse

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto