Aage Richard Meyer har dirigert flere av Norges mest profesjonelle orkestre og korps. Rådet han selv fikk under studietiden var å ikke ha hastverk med å gjøre det stort. Kometkarrièren til tross, nå gir han samme rådet videre til nye studenter.
Navn: Aage Richard Meyer
Studium: Postgraduate Diploma i utøvende musikk (PDM)
Aage fullførte Postgraduate Diploma (PDM) i 2020 og Master i utøvende musikk i 2019.
Aage Richard Meyer jobber for tiden i en treårige stilling som assistentdirigent hos Bergen Filharmoniske Orkester (BFO).
Aage er også frilansdirigent, og har jobbet for flere av Norges mest profesjonelle orkestre og korps. Han har siden 2018 også vært deltaker i Talent Norge og Dirigentløftet sitt talentprogram "Dirigentforum". I 2020 ble han valgt ut til å delta i deres topprogram "Opptakt", hvor han skal besøke og jobbe med alle profesjonelle symfoniorkestre i Norge. Han ser derfor frem til kommende prosjekter med Stavanger Symfoniorkester i januar, og Den Norske Opera og Ballett i februar og april, hvor han assisterer og dirigerer forestillinger av deres produksjon av Verdi's "Un Ballo in Maschera". Aage har også vært dirigentassistent utenfor Norge, blant annet i London Philharmonic Orchestra og Palau De La Reina Sofia i Valencia på deres produksjon av "Wozzeck".
Hvorfor valgte du å studere Postgraduate Diploma i utøvende musikk ved UiS?
- Jeg valgte å ta PDM fordi jeg hadde veldig godt inntrykk av Universitetet i Stavanger fra masterstudiet, og hadde et ønske om å jobbe videre med lærerne der. Jeg ønsket å studere et år til, hvor jeg kunne jobbe videre med meg selv og mitt virke, i trygge og inspirerende omgivelser. Gjennom PDM-studiet fikk jeg frihet til selvstudium og til å utvikle selvstendighet. I tillegg var veiledning fra lærere jeg stolte på og tilgang til fakultetets fasiliteter en viktig faktor.
Hva husker du best ved studietiden ved UiS?
- Det beste minnet jeg har fra studietiden er det sterke og imøtekommende miljøet på universitetet. Samtaler og inspirasjon fra kolleger, både dirigenter og musikere, hjalp meg til å bli en bedre musiker og dirigent. Det tette miljøet ga meg mange gode kolleger jeg fortsatt har god kontakt med. En annen ting jeg vil trekke fram som et stort pluss med å studere musikk i Stavanger, er muligheten til alltid å kunne oppleve Stavanger Symfoniorkester, både på prøver og konserter.
Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?
- Det viktigste jeg fikk ut av PDM-studiet var å gradvis lære stole på meg selv, min arbeidsmåte og min musikalitet. Da Bergen Filharmoniske Orkester startet opp igjen etter koronanedstengning, var det fullt kjør og jeg måtte benytte den kunnskapen og de metodene jeg hadde lært. Da utpekte det seg som ekstra viktig å ha tid til å utvikle selvstendighet med hjelp fra mentorer og lærere.
Et stort pluss med å studere musikk i Stavanger, er muligheten til alltid å kunne oppleve Stavanger Symfoniorkester på prøver og konserter.
Noe annet jeg lærte under studiet var det å alltid stille spørsmål og alltid strebe etter nye og flere svar til de samme problemstillingene. Å berike mine egne tolkninger og syn på musikk, ved å få flere innfallsvinkler, er utrolig viktig. Dette fikk jeg gjennom studiet ved å se på prøver og i samtale med studenter og allerede utøvende musikere.
Hva liker du best med jobben din?
- Jeg er utrolig takknemlig for at jobben alltid er i endring. Ingen dager er like, og alle dager gir nye utfordringer og nye belønninger. Det å møte ensembler, solister og dirigenter er utrolig gøy. Gleden jeg har for musikken forsterkes av å utøve det jeg elsker sammen med kolleger med et felles mål og ved å skape noe der og da. Å oppleve og lage musikk på så høyt nivå og med dyktige musikere er utrolig berikende.
Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?
1. Et av de beste rådene jeg har fått flere ganger er å ikke ha hastverk med å gjøre det stort. Ta den tiden som du trenger til å bli den beste musikeren du kan bli! Noen klarer det tidlig mens andre må ha litt mer tid, og det er helt ok! Ikke føl at du må ha klart å oppnå visse "milepæler" i en viss alder bare fordi andre har klart det innen en viss alder eller stadie. Alle vokser forskjellig og modnes forskjellig.
2. Husk hvorfor du driver med dette! Det kan komme perioder i livet hvor man glemmer hvorfor man i det hele tatt gjør det man gjør. Det kan være på grunn av stress i forbindelse med eksamen eller opptaksprøver, eller noe som skjer i ditt personlige liv som preger deg. Finn metoder for å bli inspirert igjen; det kan være det å se på konserter, høre noen spille, eller snakke med kolleger. Alle opplever dette, selv om det ikke ser sånn ut. Det er helt vanlig å oppleve perioder hvor man kanskje sitter fast, og da er det å finne inspirasjon og få en påminnelse av hvorfor man vil gjøre dette, utrolig viktig.
3. Søk etter flere svar! Vær spørrende og søkende. Ikke utelukk ideer som du kanskje er uenig i og ikke hør på de som sier at en problemstilling har et eneste mulig svar. Prøv heller å forstå andre synspunkter og hvis du er uenig, finn ut hvorfor du er uenig med det. Det at musikk er så abstrakt og kan gi så mange forskjellige tolkninger er noe som gjør musikken så fantastisk. Vær åpen til alt og alltid still spørsmål til egne tolkninger. De beste resultatene kommer når alle står sammen mot et felles mål!