Dorrit Vignes følte noen ganger at hun hadde tatt vann over hodet ved å starte på Executive MBA-studiet på UiS – blant annet fordi hun måtte google hva finansregnskap var i en av forelesningene. Men mastergraden klarte hun å fullføre likevel.
– Mange av de andre studentene kom fra næringslivet, mens jeg jobbet ved studieoppstart som organisasjonssjef i en kristen barne- og ungdomsorganisasjon. Så da jeg kom på de første forelesningene følte jeg meg som en outsider og var spent på om studiet ville oppleves relevant for de faglige utfordringene jeg hadde i min jobbhverdag. Jeg var også usikker på om mine erfaringer var nyttige for de andre på studiet, forteller Dorrit Vignes, som i dag jobber som kvalitetsleder i oppdrettsbransjen.
Men så passet hun inn likevel.
– Jeg erfarte etter hvert at de andre syntes det var gøy at jeg kom fra en helt annen arbeidsverden som få kjente til. Da jeg ble mer kjent med de andre ble det også klart at folk kom fra flere ulike bransjer og jobbtyper. Det er noe av det jeg liker så godt med masteren, at det er så mange forskjellige personer med unike bakgrunner og erfaringer, sier hun.
Gjorde research og valgte UiS
Da Vignes skulle finne et lederstudium, sto valget mellom Universitetet i Stavanger og en annen tilbyder.
– Etter å ha sjekket ut de to alternativene var min vurdering at UiS hadde en tyngre akademisk tilnærming, uten å bli praksisfjern av den grunn. Muligheten til å skrive en masteroppgave om valgfritt tema var en viktig faktor for at valget falt på dette studiet, sier Vignes.
Hvordan har det vært å studere ved siden av jobben?
– Det har vært intenst, lærerikt og nyttig. Sist jeg satt på skolebenken var da jeg tok allmennlærerutdannelse. Den gangen var jeg uten arbeidserfaring fra skole og hadde dermed få erfaringsknagger å henge teorien på. Ved å ta en erfaringsbasert mastergrad er fordelen at en allerede har mange konkrete episoder fra arbeidslivet å henge teori på. Det er en veldig stor forskjell og jeg opplevde å ha et enda større læringsutbytte enn da jeg tok lærerutdanningen.
Inspirerende – og krevende
Dorrit Vignes mener hun gjennom studiet har fått mange gode verktøy for å gjennomføre endringer og for å forstå organisasjoner og dynamikker mellom mennesker. Hun synes studiet har vært inspirerende hele veien, og har fått både nye kontakter og venner. Selv om studieløpet var tøft.
– Den første forelesingen i faget strategisk økonomistyring måtte jeg google «finansregnskap». Jeg forstod kun 50% av hva foreleserne snakket om jeg jeg følte på et tidspunkt at jeg var kastet ut på dypt vann og sank. Da tenkte jeg at jeg må jo på ett eller annet tidspunkt begynne å flyte oppover. Det gjorde jeg heldigvis og jeg kom meg gjennom faget.
For Vignes var det aller tyngste med studiet likevel å skrive masteroppgaven.
Jeg brukte lang tid på å finne ut hva jeg skulle skrive om og hvordan jeg skulle få inn temaene jeg var interessert i.
Tittelen på masteroppgaven ble til slutt Ytringsklima og endringsledelse: mot bærekraftig utvikling i oppdrettsnæringen.
–Jeg undersøkte ytringsklimaet rundt samtalen om bærekraftig utvikling i selskapet jeg jobber i. Som teoretisk rammeverk utviklet jeg en modell hvor jeg viser dialogens rolle i ledelse og organisasjonsendring og som illustrerer at dialogen mellom mennesker tåler mer når vi bruker ytringsetikk til å reflektere over egne og andres bidrag til dialogen. I retrospekt ser jeg at jeg kunne vært noe mer taktisk på egne vegne, da modellen er en gavepakke til familiemedlemmer som mener jeg bidrar lite konstruktivt til familiedialogen, sier Vignes med et glimt i øyet.
– Sett av tid i livet
Til andre som vurderer å ta EMBA, har Vignes klare råd:
– Hvis du er gira, kjør på! Og pass på å rydde plass i livet og planlegg godt, slik at en faktisk har tid, for det krever mye arbeidsinnsats å fullføre. Det er virkelig en investering i egen karriere og personlige utvikling, forteller Vignes.
Tekst: Line Grønhaug