Heftig, men kjekt. Det er dommen fra June Kristin Lima etter å ha fullført kurset Tjenesteinnovasjon og designmetodikk, en etter- og videreutdanning ved UiS.
– Det overrasket meg hvordan du ble trigget til å tenke nytt, og hvordan du lærte metoder for å få frem den kreative tenkningen. Det mener jeg blir veldig viktig å ha med seg i tiden samfunnet nå går inn i, med fokus på bærekraft og nye løsninger, sier June Kristin Lima, leder for forretningsutvikling hos Bjørnson Organisasjonspsykologene.
Lima jobber mye med produktutvikling, utvikling av nye tjenester og konsepter, samt digitalisering av tjenestene Bjørnson Organisasjonspsykologene leverer. Hun er også med i ledergruppen og bidrar med å jobbe strategisk med selskapets fremtidsutvikling og merkevarebygging.
Mer praktisk enn forventet
Tjenesteinnovasjon og designmetodikk er en etter- og videreutdanning som tas ved siden av jobb. Kurset kan tas for seg selv eller som del av det nye programmet Master i transformasjon og nyskaping. June Kristin Lima forteller at man må være forberedt på å legge inn en god del arbeid som deltaker.
– Jeg var litt skeptisk til hvordan det ble å komme tilbake til «skolebenken», for det krever jo litt ekstra av deg. Men det har vært en utrolig positiv opplevelse. Dette kurset er mer praktisk tilrettelagt. Vi hadde jo teori, men vi jobbet veldig mye sammen i grupper, sier hun.
Lima syntes det var givende å utvikle og bygge på ideer sammen med de andre kursdeltakerne.
– Det er jo vanlig med samarbeid når man jobber med utvikling, men med disse metodene lærer du en helt annen måte å jobbe på. De bringer deg fremover, du får flere ideer og får utforsket og diskutert gjennom ideene på en grundigere måte.
Gruppearbeid ble til løsning for Blå Kors
Lima mener at metodene er utformet slik at de skaper dynamikk i gruppen og deltakerne fikk et veldig godt samarbeid. En av løsningene gruppa til Lima utviklet vil til og med bli tatt i bruk.
– Vår case var på Blå Kors i Stavanger, og til den andre innleveringen vår kom vi opp med en deltjeneste i forbindelse med rekruttering av nye tidgivere til Blå Kors sitt initiativ Steg for steg. Løsningen vil nå faktisk bli tatt i bruk av Blå Kors nasjonalt. Så det var veldig kjekt at den kom til nytte for dem, sier Lima.
Kurset har stort fokus på kunden, og underveis jobbes det mye med å skaffe innsikt i kundereisen.
– Det synes jeg var veldig spennende, og en litt annen måte å jobbe på enn det jeg har gjort før. Så jeg har lært mye nytt om metodene, og det kommer jeg til å ta med meg videre og bruke i jobben min.
Læring, kreativitet – og moro
June Kristin Lima forteller at samlingene gikk veldig fort – fordi de var lagt opp med teori først, og så masse gruppearbeid hvor deltakerne selv fikk prøve ut metodene de hadde lært.
– Læringsfokuset var veldig stort, og siden du får gjort ting i praksis, sitter læringen mye bedre og på en helt annen måte. Det som også var veldig gøy var at du fikk bruke deg selv på en ny og kreativ måte. Du ble oppfordret til å være litt gal, og ikke være redd for å komme med sprø ideer. Ingen ideer ble sett på som dumme. Vi hadde det morsomt underveis – det var faktisk gøy å ta kurset, sier Lima.
Tekst: Line Grønhaug