Barnehagevitenskap - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
120
Studieprogramkode
M-BAHAVIT
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i barnehagevitenskap
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Mastergradsstudium i barnehagevitenskap er disiplin- og profesjonsbasert, og utdanner autonome pedagoger som kan bidra til å styrke faglig, analytisk og metodisk kompetanse i barnehagen, i tråd med nasjonal barnehagestrategi. Etter fullført studium tildeles kandidaten tittelen Master i barnehagevitenskap.
Organisering av studiet
Mastergradsstudiet har et omfang på 120 studiepoeng fordelt over to år. Studiet er et samlingsbasert og nettstøttet heltidsstudium med tre samlinger pr. semester. Den nettstøttede delen av kurset gjennomføres primært via læringsplattformen Canvas og innebærer ulike former for undervisning og arbeidskrav individuelt og i grupper. Heltidsstudiet har også ulike mellomarbeid som blir konkretisert i semesterplanene i hvert emne. Masterutdanningen er et fulltidsstudium som innebærer et arbeidsomfang tilsvarende full stilling - altså 37,5 timer pr. uke. Det er også mulig å søke seg inn på enkeltemner dersom det er ledig kapasitet.
Profiler
Mastergradsutdanningen tilbys med fire profiler:
1. Mangfold, tilhørighet og bærekraft i barnehagen (MBV125/MBV135)
2. Profesjon og ledelse i barnehagen (PVE100)
3. Kommunikasjon og språk i barnehagen (VBS210)
4. Digital kompetanse i barnehagen (DKB100)
Du søker altså om opptak på Master i barnehagevitenskap ved UiS, og når du er tatt opp på programmet vil du motta en e-post med informasjon om hvordan du velger profil. Se ellers under målgruppe og opptakskrav for nærmere informasjon.
Vær oppmerksom på at profiler/emner som finansieres av UDIR, har eget søknadsskjema med frist 1. mars. Profil 2/emnet PVE100 er en videreutdanning for praksislærere Mer informasjon og søknadsskjema finner du her.
Profil 3/emnet VBS210 er en videreutdanning om barns språkutvikling og språklæring. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her.
Profil 4/emnet DBK100 er en videreutdanning som tar for seg digital kompetanse i barnehagen. Mer informasjon og søknadskjema finner du her.
Søkere som tidligere har gjennomført og bestått emner på masternivå innenfor et av disse videreutdanningstilbudene eller tilsvarende studier på masternivå, kan søke om innpass til den aktuelle profilen i masterstudiet.
En rekke emner går på tvers av profilene.
1. semester: Tema overganger i barns liv (15sp) og Profilemne (15sp). 3 samlinger á 4 dager.
2. semester: Vitenskapsteori og metode (15sp) og Profilemne (15sp). 3 samlinger á 4 dager.
3. semester: Barnehagen som forskningsarena (15sp). 3 samlinger á 2 dager. Forum (5sp) i forbindelse med oppstart av masteroppgaven.
4. semester: Masteroppgave (40sp). Etter gitte retningslinjer og avtale med veileder.
Dersom du ønsker å ta masteren over et lengre tidsløp, eller at du kun vil styrke din faglige kompetanse, er det mulig å søke seg inn på enkeltemner. Klikk her for informasjon om opptak på enkeltemner ved UiS. Dersom du vil søke opptak via UDIR må du søker her: UDIR. Her søknadsfristen 1. mars.
Læringsutbytte
Etter endt masterstudium skal kandidaten ha tilegnet seg følgende faglige og forskningsmessige kompetanser innenfor kategoriene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- spesialisert og forskningsbasert kunnskap om barn, barndom og barnehagen som arena for barns utvikling, lek og læring i et mangfoldig samfunn
- inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med kvalitetsutvikling og ledelse i barnehagen
- inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter
Kandidaten kan
- innhente, utvikle og kritisk vurdere kunnskap om barnehagefeltet
- dele og drøfte profesjonsfaglige problemstillinger
- anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- forholde seg kritisk reflekterende til egen og andres forskning og ulik anvendelse av forskningsresultater
- gjennom forskning og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling i sitt fagfelt
- anvende ulike sjangre og medier for å kommunisere og drøfte relevante problemstillinger og kunnskaper innenfor fagområdet
Fagplan
MBV Profil 1: Mangfold, tilhørighet og bærekraft i barnehagen
Emnekode: MBV-BMI
Innenfor denne profilen vil studentene møte ulike faglige og teoretiske perspektiver på mangfold, tilhørighet og bærekraft i en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage. Det vil bli arbeida både med kunnskaps-, ferdighets- og holdningsaspekter knyttet til pedagogisk ledelse og barns medvirkning, lek og læring i en mangfoldig og bærekraftsorientert barnehage.
Gjennom studiet skal studentene få grunnleggende kunnskap om barnehagen som forskningsarena. Dette inkluderer forskningsbasert kunnskap og verktøy til kritisk å analysere og kritisk vurdere forskning og selv bidra til utvikling av barnehagefeltet og forskningsfeltet.
Profilen består av:
Profilemner:
MBV125: Estetiske, kulturelle og kommunikative perspektiver i en flerkulturell og mangfoldig barnehage (15 sp)
MBV135: Verdipedagogikk: Mangfold, tilhørighet og bærekraft (15 sp)
Fellesemner:
MBV115: Barnehagen som forskningsarena (15 sp)
MBV160: Vitenskapsteori og metode (15 sp)
MBV155: Overganger i barns liv
MBV170: Forum – nettbasert (5 sp)
MBVMAS: Masteroppgaven (40 sp)
Det åpnes for utveksling i tredje semester, se egen informasjon om utvekslingsmuligheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
spesialisert og forskningsbasert kunnskap om barns utvikling, mestring, medvirkning, lek og læring innenfor en språklig og kulturelt mangfoldig barnehagekontekst
inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med kvalitetsutvikling, bærekraft og pedagogisk ledelse i en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage
inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter
Kandidaten kan
innhente, utvikle og kritisk vurdere hvordan ulike faglige og teoretiske perspektiver på barns utvikling, mestring, medvirkning, lek og læring kan anvendes for å skape en inkluderende, stimulerende og meningsfull barnehagehverdag for alle
anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
forholde seg kritisk reflekterende til forskning og anvendelse av forskningsresultater knyttet til pedagogisk ledelse og barns utvikling, mestring, medvirkning, lek og læring innenfor en språklig og kulturelt mangfoldig barnehagekontekst
gjennom eget forsknings- og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling angående pedagogisk ledelse, barns utvikling, mestring, medvirkning, lek og læring innenfor en språklig og kulturelt mangfoldig barnehagekontekst
anvende ulike sjangre og medier for å kommunisere og drøfte relevante problemstillinger og kunnskaper knyttet til en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage
MBV Profil 2: Profesjon og ledelse i barnehagen
Emnekode: MBV-LPV
Gjennom denne profilen i masterstudiet vil studentene møte ulike faglige og teoretiske perspektiver på organisasjonsutvikling, ledelse og veiledning. Studentene skal også få grunnleggende kunnskap om barnehagen som forskningsarena. Dette inkluderer forskningsbasert kunnskap og verktøy til kritisk å kunne reflektere over andres forskning og selv bidra både til utvikling av barnehagefeltet og forskningsfeltet.
Profilens oppbygging
Profilemne:
PVE100: Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (30 sp (15+15))
Fellesemner:
MBV115: Barnehagen som forskningsarena (15 sp)
MBV160: Vitenskapsteori og metode (15 sp)
MBV155: Overganger i barns liv
MBV170: Forum – nettbasert (5 sp)
MBVMAS: Masteroppgaven (40 sp)
Det åpnes for utveksling i tredje semester, se egen informasjon om utvekslingsmuligheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
spesialisert og forskningsbasert kunnskap om organisasjonsutvikling, ledelse og veiledning i barnehagen
inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen
inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter
Kandidaten kan
innhente, utvikle og kritisk vurdere kunnskap om ledelse, veiledning og kvalitetsutvikling i barnehagen
anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
forholde seg kritisk reflekterende til forskning omkring ledelses- og veiledningsstrategier i barnehagen og til anvendelse av slik forskning
gjennom forskning og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling i sitt fagfelt og til kvalitetsutvikling av barnehagen
anvende ulike sjangre og medier for å kommunisere og drøfte relevante problemstillinger og kunnskaper innenfor fagområdet
MBV Profil 3: Kommunikasjon og språk i barnehagen
Emnekode: MBV-KST
Innenfor denne profilen i studiet vil studentene møte ulike faglige og teoretiske perspektiv på barns språkutvikling og språklæring i barnehagen, og blant annet få forskningsbasert kunnskap om og erfaring med lekens rolle, språklige utfordringer, varierte arbeidsmåter og forebyggende tiltak og tilhørighet i barnehagens pedagogiske tilbud.
Gjennom studiet skal studentene også få grunnleggende kunnskap om barnehagen som forskningsarena. Dette inkluderer forskningsbasert kunnskap og verktøy til kritisk å kunne reflektere over andres forskning og selv bidra både til utvikling av barnehagefeltet og forskningsfeltet.
Profilens oppbygging
Profilemne:
VBS201: Barns språkutvikling og språklæring (30 sp)
Fellesemner:
MBV115: Barnehagen som forskningsarena (15 sp)
MBV160: Vitenskapsteori og metode (15 sp)
MBV155: Overganger i barns liv
MBV170: Forum – nettbasert (5 sp)
MBVMAS: Masteroppgaven (40 sp)
Det åpnes for utveksling i tredje semester, se egen informasjon om utvekslingsmuligheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
spesialisert og forskningsbasert kunnskap om barns én- og flerspråklige utvikling og læring, inkludert barn som trenger ekstra støtte
inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med kvalitetsutvikling og ledelse av språkarbeid i en mangfoldig barnehage
inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter
Kandidaten kan
innhente, utvikle og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap om barns språklæring og barnehagens språkarbeid
anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
forholde seg kritisk reflekterende til forskning angående arbeid med barns språkutvikling og språklæring og til ulike typer anvendelse av forskningsresultater
gjennom forskning og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling angående arbeid med barns språkutvikling og språklæring i en mangfoldig barnehage
anvende ulike formidlingsmåter og medier for å kommunisere relevante problemstillinger og kunnskaper angående barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
MBV Profil 4: Digital kompetanse i barnehagen
Emnekode: MBV-DKB
Digital kompetanse i barnehagen er profesjonsrettet videreutdanningsstudium (30 studiepoeng) på masternivå, rettet mot barnehagelærere som arbeider i barnehagen. Innenfor denne profilen i studiet vil studentene møte ulike faglige og teoretiske perspektiv på arbeid med digital kompetanse i barnehagen, og blant annet få en relevant, forskningsbasert og praksisnær kompetanse knyttet til digital teknologi (digitale verktøy, digitale ressurser og digitale medier) i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Gjennom studiet skal studentene også få grunnleggende kunnskap om barnehagen som forskningsarena. Dette inkluderer forskningsbasert kunnskap og verktøy til kritisk å kunne reflektere over andres forskning og selv bidra både til utvikling av barnehagefeltet og forskningsfeltet.
Profilens oppbygging
Profilemne:
DBK100: Digital kompetanse i barnehagen (30 sp)
Dette emne er et rent nettstudium.
Fellesemner:
MBV115: Barnehagen som forskningsarena (15 sp)
MBV160: Vitenskapsteori og metode (15 sp)
MBV155: Overganger i barns liv
MBV170: Forum – nettbasert (5 sp)
MBVMAS: Masteroppgaven (40 sp)
Det åpnes for utveksling i tredje semester, se egen informasjon om utvekslingsmuligheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
spesialisert og forskningsbasert kunnskap om barn i en digital verden; inkludert kunnskap om barns digitale lek, mediekultur og digitale hverdagspraksiser.
inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i barnehagen som en arena for barns utforsking, lek, læring og skapende aktiviteter med digital teknologi.
inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode, inkludert digital dømmekraft
Ferdigheter
Kandidaten kan
innhente, utvikle og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap om barns digitale verden, digital teknologi og ledelse av digitale prosesser
anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
forholde seg kritisk reflekterende til forskning angående arbeid med digitalisering i barnehagen og til ulike typer anvendelse av forskningsresultater
gjennom forskning og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling angående profesjonsfaglig digital kompetanse
anvende ulike formidlingsmåter og medier for å kommunisere relevante problemstillinger og kunnskaper angående digital kompetanse i barnehagen
Hva kan du bli?
En master i barnehagevitenskap gir deg økte karrieremuligheter og interessante oppgaver innenfor barnehagesektoren. Det kan også omfatte arbeid innen offentlig forvaltning, prosjektledelse, undervisning på videregående skole og i høyskole- og universitetssektoren.
Ikke minst vil en som gjennomfører master i barnehagevitenskap få muligheter for varierte og spennende arbeidsoppgaver i barnehagen der behovet for veiledning av medarbeidere og ledelse av prosjektarbeid er stort.
Med en master i barnehagevitenskap kan du blant annet jobbe som
- Barnehagestyrer
- Barnehagesjef
- Fagutvikler,
- Prosjektleder
- Lektor i barne- og ungdomsarbeiderfag på videregående skole,
- Lektor i undervisning i barnehagelærerutdanningen
Masterstudiet er også grunnlaget for videre forskerutdanning. Med fullført master kan du søke opptak til doktorgradsprogram.
Emneevaluering
Det vil forgå løpende studentevalueringer av studiet i tråd med kvalitetssystemet ved UiS.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Barnehagevitenskap - obligatoriske emner
-
MBV155: Overganger i barns liv
Første år, semester 1
-
MBV160: Vitenskapsteori og forskningsmetode
Første år, semester 2
-
MBV115: Barnehagen som forskningsarena
Andre år, semester 3
-
MBV170: Forum/masteroppgaven
Andre år, semester 3
-
MBVMAS: Masteroppgaven
Andre år, semester 3
-
-
Profil
-
Profil Mangfold, tilhørighet og bærekraft
-
Obligatorisk emne
-
MBV125: Estetiske, kulturelle og kommunikative perspektiver i en flerkulturell og mangfoldig barnehage
Første år, semester 1
Estetiske, kulturelle og kommunikative perspektiver i en flerkulturell og mangfoldig barnehage (MBV125)
Studiepoeng: 15
-
MBV135: Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft
Første år, semester 2
Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft (MBV135)
Studiepoeng: 15
-
-
Utveksling eller emne ved UiS
-
Utveksling
-
-
-
Profil Profesjon og ledelse
-
Obligatorisk emne
-
PVE100: Profesjonsveiledning i utdanning og yrke
Første år, semester 1
-
-
Utveksling eller emne ved UiS
-
Utveksling
-
-
-
Profil Kommunikasjon og språk
-
Obligatorisk emne
-
VBS210: Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert
Første år, semester 1
Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert (VBS210)
Studiepoeng: 30
-
-
Utveksling eller emne ved UiS
-
Utveksling
-
-
-
Profil Digital kompetanse
-
Obligatorisk emne
-
DKB100: Digital kompetanse i barnehagen
Første år, semester 1
-
-
Utveksling eller emne ved UiS
-
Utveksling
-
-
-