En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.
Tirsdag 12. mars og onsdag 13. mars 2024 kl. 09:00 vil Enrico Pollarolo, ph.d.-kandidat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, disputere for graden Philosophiae doctor ved Universitetet i Stavanger.
Les også nyhetsartikkel om doktorgraden her
Det blir prøveforelesning i Kjølv Egelands hus, E-164, tirsdag 12. mars fra kl. 09.00, men det vil også være mulig å delta digitalt via denne Zoom-lenken. Bruk følgende informasjon Møte ID: 690 2525 9000/ Passord: 807806.
Tema for prøveforelesningen er: “What teaching strategies effectively promote ECE children’s critical and higher-order thinking, and what role do cultural and contextual factors play”
Selve disputasen blir i Kjølv Egelands hus E-164 onsdag 13. mars fra kl. 09.00. Disputasen kan man også følge via denne Zoom-lenken. Møte ID: 671 0443 7404/ Passord: 584390. Enrico Pollarolo vil forsvare avhandlingen: «Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care»
Avhandlingen finner du elektronisk tilgjengelig her
Bedømmelseskomiteen består av:
Førsteamanuensis Nigel Calder, University of Waikato, New Zealand
Professor Hanna Palmér, Linnéuniversitetet, Sverige
Professor Thomas Moser, Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger
Veiledere og leder av disputas:
Hovedveileder: Professor Natalia Kucirkova, Læringsmiljøsenteret, UiS
Medveiledere: Professor Ingunn Størksen, Læringsmiljøsenteret og førsteamanuensis Tuula Helka Skarstein, institutt for barnehagelærerutdanning, UiS
Leder av disputasen: Dag Jostein Nordaker, senterleder ved Læringsmiljøsenteret, UiS