Blir veiledningen av studenter bedre hvis den ivaretas av et team heller enn en enkelt praksislærer? Det prøver dette samarbeidsprosjektet å finne ut av.
- Prosjekt: Veilederteam som del av profesjonsutvikling og utviklende partnerskap i lærerutdanning
- Prosjektledere: Jorunn Thortveit og Mette Irene Hvalby, UiS
I arbeidet med å få brakt ulike kunnskapskulturer sammen på måter som kan fornye og styrke lærerens profesjonsutvikling har Lunde skole valgt å prøve ut en ny veiledermodell der praksislærere på samme trinn fungerer som et veilederteam for en gruppe studenter i praksis fra grunnskolelærerutdanningen (GLU). Veilederteamet består av både erfarne og nyutdannede praksislærere.
Etter planen ønsker forskerne å undersøke muligheter og betingelser for utvikling av gjensidig læring i prosjektet. Lærere som er erfarne praksislærere skal delta i teamene sammen med de som er ferskere i rollen. Dette medfører nye veilederroller og nye veiledningssituasjoner for studentene. Samtidig vil prosjektet utforske hvordan ordningen kan styrke både fagmiljøet for praksislærere på skolen og den enkelte praksislærer i rollen som veileder.
Les mer om dette interessante prosjektet i artikkel publisert i Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (2022) med tittelen "Det er en fremmed tanke å skulle ha studentene for seg selv" - om veilederteam i lærerutdanningenes praksisstudium.