Åse Kari Hansen Wagner

Professor i nordisk språk

Åse Kari Hansen Wagner

Kontakt

Telefon: 51832301

E-post: aase-kari.h.wagner@uis.no

Rom: OD B-24100

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Åse Kari H. Wagner er professor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret), Universitetet i Stavanger. Wagner har arbeidet med emner som spenner fra språkhistorie, språkkontakt og flerspråklighet – til tidlig språkutvikling, begynneropplæring og observasjon/testing (språk og lesing). Hun er (med)forfatter av en rekke bøker, artikler og materiell, og har vært involvert i mange samarbeidsprosjekt med barnehager og skoler. For tiden leder hun Norges deltakelse i PIRLS 2021, en internasjonal studie av 10-åringers leseferdigheter, med over 60 deltakende land. Hun er også involvert i Partners in practice, et prosjekt hvor forskere, skoler og lærerutdanning samarbeider om å utvikle skolens praksis med fokus på elevmedvirkning og motivasjon, samt i Two Teachers-studien, med et særlig ansvar for en casestudie av literacypraksiser og lærersamarbeid i 6 intervensjonsklasser. Wagner har undervisnings- og veiledningserfaring fra alle språklige emner av nordiskfaget (bachelornivå), fra norskfaget i barnehage- og grunnskolelærerutdanning, ulike typer videreutdanningsstudier for barnehage- og grunnskolelærere (bachelor- og masternivå), masterutdanningene i lesevitenskap, literacy studies, spesialpedagogikk og utdanningsvitenskap (temaområder som språkutvikling, flerspråklighet, andrespråksutvikling, lesing mm.), samt doktorgradsstudiet i utdanningsvitenskap. Hun var senterleder ved Lesesenteret fra 2010 til 2018.

For fullstendig oversikt over publikasjoner se Cristin. For oversikt over nyere artikler, se GoogleScholar.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug

(2024)

Rammer for PIRLS 2021. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.19-33.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-02

Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Knud; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn

(2024)

PIRLS 2021 : Hovedresultater i lesing. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.34-54.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-03

Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.

(2024)

Betydningen av hjemmemiljø for elevenes leseresultater. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.77-99.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-05

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Hoem, Toril Frafjord; Foldnes, Njål

(2024)

Tekstene i PIRLS 2021 : Hvor godt liker elevene tekstene, og hvordan presterer de på oppgavene?. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.180-202.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-10

Knudsen, Knud; Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Mulige drivkrefter bak nedgangen i leseforståelse hos norske tiåringer. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.224-241.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-12

Wagner, Åse Kari H.; Skaftun, Atle

(2023)

Side by Side or Side-lined?Teacher Collaboration in Early Years Literacy Classrooms.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 17.

Hefte 3.

DOI: 10.5617/adno.9759

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

(2022)

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring .

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 8.

Hefte 1.

DOI: 10.23865/njlr.v8.3672

Esmaeeli, Sara; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

The importance of home environment in early age for later literacy development.

Proceedings of the collaborative initiatives for early childhood conference.

ISSN 2967-1116.

Hefte 1.

DOI: 10.34745/numerev_1792

Håland, Anne; Wagner, Åse Kari Hansen; McTigue, Erin Margaret

(2021)

How do Norwegian second-grade teachers use guided reading? The quantity and quality of practices.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 21.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.01.02

Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari Hansen; Nygard, Arne Olav

(2021)

Dialogic space in Norwegian early-years literacy education.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 21.

s.1-24.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.01.13

Wagner, Åse Kari Hansen; Walgermo, Bente Rigmor

(2021)

Flerspråklige barns språk- og leseutvikling. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

Wagner, Åse Kari H.; Ofstad, Gunn Helen

(2021)

Exploratory and play-based literacy activities in the transition from kindergarten to school : A Norwegian example. I: Initiatives collaboratives pour l'enfance : Quelles mutations de l'éducation et du travail social?.

Presses universitaires de la Méditerranée.

ISBN 9782367814315.

s.27-44.

Wagner, Åse Kari Hansen; Skaftun, Atle; McTigue, Erin Margaret

(2020)

Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case..

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 6.

Hefte 4.

s.70-97.

DOI: 10.23865/njlr.v6.2212

Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Oracy in year one: a blind spot in Norwegian language and literacy education?.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 19.

s.1-20.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.09

Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

(2017)

Flerspråklige elevers leseresultater. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215030241.

s.75-95.

DOI: 10.18261/9788215030258-2017-5

Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.; Aasen, Arne Johannes

(2015)

Fagovergripende og fagspesifikke kompetanser i fremtidens skole – en besøkelsestid for norskfaget?.

Norsklæreren.

ISSN 0332-7264.

Hefte 2.

s.50-60.

Wagner, Åse Kari H.; Walgermo, Bente Rigmor

(2014)

Flerspråklige barns språk- og leseutvikling. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205431164.

s.98-114.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

(2014)

Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen. I: Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-321-0381-2.

s.65-90.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Flerspråklighet er en stor og udiskutabel ressurs – men barnehagens og skolens ansvar er primært norsk.

Første steg.

ISSN 1504-1891.

Volum 3.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

(2011)

Lesefrø. Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-33898-5.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Barn med flere språk. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

ISBN 978-82-7649-072-5.

s.122-130.

Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

(2010)

Før lesing blir vrient. Arbeid med språkstimulering i fire Lesefrø-barnehager.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Det fins ikke lenger gode unnskyldninger for dårlige leseferdigheter blant minoritetselever.

Norsk tidsskrift for logopedi.

ISSN 0332-7256.

Volum 2.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Les noms de lieux issus de l'implantation scandinave : le cas des noms en -tuit. I: Les fondations scandinaves en Occident. Colloque de Cerisy-la-Salle. Caen: Publications du CRAHM.

Publications du CRAHM.

s.241-252.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Approaching the skill of writing.

Elsevier.

ISSN 80448631.

Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

(2005)

Minoritetsspråklige 10-åringers leseferdigheter i norsk skole (PIRLS 2001).

Norsklæreren.

ISSN 0332-7264.

Hefte 3.

s.5-10.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Les noms de lieux scandinaves en Normandie à travers l'exemple des noms en -tuit et en -beuf.

?.

Volum 37.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Trier e' det sama så eg blir i august!: Navnet som utgangspunkt for kulturarbeid og språkutviklende aktiviteter. I: Kulturbarnehagen (red. Ingeborg Mjør). Oslo: Samlaget.

Det Norske Samlaget.

s.112-118.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Vikingenes møte med Frankrike. I: Tidvise skrifter. Humaniora, kunst og estetikk.

s.80-88.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2000)

Svar fra doktoranden, Åse Kari Hansen.

?.

s.106-115.

Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

(2000)

Norge [Namnekrønike for Noreg 1999].

Namn och bygd.

ISSN 0077-2704.

Volum 88.

s.148-155.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2000)

Forskningsdisiplinen onomastikk i undervisningsfaget nordisk – problemer og muligheter.

Nordica Bergensia.

ISSN 0804-5372.

Volum 22.

s.104-124.

Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

(1999)

Nordisk namnforskning 1998. 2.5. Norge.

Namn och bygd.

ISSN 0077-2704.

Volum 87.

s.122-130.

Wagner, Åse Kari Hansen; Nicolaisen, W.F.H.

(1998)

Noms de lieu normands d'origine scandinave: Quelles dimensions et perspectives offre l'étude des noms de lieu dans le domaine plurilinguistique?.

?.

Volum 2.

s.163-168.

Wagner, Åse Kari Hansen; Akselberg, Gunnstein; Nes, Oddvar

(1997)

Språkkontakt i gammalt koloniområde. Om ei gruppe av normanniske namn på -<I>tuit</I>.

?.

Volum 14.

s.21-38.

Wagner, Åse Kari Hansen

(1996)

Språkkontakt i gammalt koloniområde. I: Nordisk filologi; Helsing til Egil Sundland på syttiårsdage n.

Universitetet i Stavanger.

s.28-41.

Wagner, Åse Kari Hansen

(1996)

Navneforskning og nasjonsbygging. 1800-tallets forskning på nordiske språkminner i Normandie. I: Norsk stadnamnarkiv 75 år 1921-1996.

s.61-70.

Bøker og kapitler

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2024)

Innledning. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.13-18.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-01

Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.

(2024)

Implikasjonar av funn frå PIRLS 2021. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05324-0.

s.242-248.

DOI: 10.18261/9788215053257-24-13

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Hovig, Johanne Birgitte; Huru, Christina; Hadland, Trond

(2023)

Norske tiåringers leseforståelse. PIRLS 2021 - Kortrapport..

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7649-086-2.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

(2022)

Norway: Education Policy and Curriculum in Reading. I: PIRLS 2021 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading.

ISBN 978-1-889938-66-0.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

(2016)

The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

ISBN 978-1-5262-0628-2.

s.120-135.

Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Læsefrø : sprogstimulering gennem læseaktiviteter i daginstitutioner.

Dansk Psykologisk Forlag.

ISBN 978-87-7706-781-5.

ESPENAKK, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari H.

(2011)

TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

ISBN 978-82-7649-072-5.

Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

(2010)

Den flerspråkiga människan. En grundbok om skriftspråklärande.

Studentlitteratur AB.

Håland, Anne; Helgevold, Lise; Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Mangen, Anne

(2008)

Lesing er....

Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

(2008)

Det flerspråklige mennesket En grunnbok om skriftspråklæring.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245005967.

Særheim, Inge; Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Busetnadsnamn på -stadir: Rapport frå NORNAs 33.symposium på Utestein kloster 7. - 9. mai 2004.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9789172760806.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2004)

Hvordan leser minoritetsspråklige elever i Norge? En studie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige 10-åringers leseresultater og bakgrunnsfaktorer i den norske delen av PIRLS 2001.

ISBN 8276490344.

Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

(2004)

TRAS - Tidig registrering av språkutveckling. Handbok och schema.

ISBN 8776070670.

Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Culturally balanced assessment of reading (c-bar).

Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

TRAS : Tidlig registrering av språkutvikling : Håndbok og registreringsskjema.

ISBN 8276490271.

Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

TRAS: Tidlig registrering af sprogudvikling – en håndbog om sprog og sprogudvikling + TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (registreringsskjema). Oversatt av Inge Post og Jan Katlev i samarbeid med Helen Nielsen.

ISBN 8773999407.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2000)

Språkkontakt i gammelt koloniområde : en studie av normannerbosetningens stedsnavn, med særlig vekt på navnegruppa -tuit.

Universitetet i Bergen.

Formidling

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug

(2024)

De mest sårbare tiåringene har tapt mest i lesing. Det er alvorlig.

Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

ISSN 0804-3116.

Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.

(2024)

Hva betyr hjemmemiljø for elevenes leseresultater?.

PIRLS konferansen 2024;

2024-04-12.

Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.

(2024)

Hjemmemiljø.

Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

«Det ble veldig sånn tekstnært»: Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst .

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.; Hultin, Eva Margareta

(2024)

Partners in Practice: Dialogisk litteraturundervisning på mellomtrinnet.

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Dessingué, Alexandre; Wagner, Åse Kari Hansen; Jensen, Ingeborg Marie

(2023)

Enhancing dialogic practices in elementary history education in Norway: The students’ perspectives.

The role of dialogue in history education;

2023-03-11 - 2023-03-12.

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud

(2023)

I 20 år har vi fulgt med på tiåringers leseprestasjoner: Nå er vi bekymret..

Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

ISSN 0804-3116.

Wagner, David-Alexandre; Dessingué, Alexandre; Wagner, Åse Kari H.; Jensen, Ingeborg Marie

(2023)

Enhancing dialogic practices in elementary history education in Norway: The students’ perspectives.

The role of dialogue in historical knowledge education;

2023-03-11 - 2023-03-12.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021: Bekymringsverdig nedgang i norske tiåringers leseferdigheter.

Debattinnlegg, Arendalsuka;

2023-08-15 - .

Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

– Hvis norske elever skal vi bedre lesere, må det en skikkelig innsats til .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.

NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

2023-05-25.

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

«Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar .

Foredrag;

2023-11-14 - .

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Lesesenteret. UiS..

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. .

Wagner, Åse Kari H.; Frønes, Tove Stjern

(2023)

Hvordan står det til med norske elevers leseferdigheter?.

Norske elevers skrive- og leseferdigheter 20 år etter innføringen av Kunnskapsløftet - et seminar;

2023-12-14.

Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Strand, Olaug

(2023)

Relative Age, Gender and Reading Achievement for Students in four Nordic countries (PIRLS 2016-2021) ​.

10th IEA International Research Conference (IEA IRC) ;

2023-06-28 - 2023-06-30.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021.

Referansegruppemøte for internasjonale studier;

2023-12-11.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021.

Fagmøte på Lesesenteret;

2023-05-15.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021. Progress in International Reading Literacy Study. Norske resultater..

Lansering av de norske resultatene i PIRLS 2021-studien;

2023-05-16.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021 og veien videre.

Møte med gruppe fra Kunnskapsdepartementet;

2023-05-22.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021, norske resultater.

Presentasjon for politisk ledelse;

2023-04-24.

Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021. Norske tiåringers leseforståelse.

Mini-konferanse for phd-studenter;

2023-11-24.

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring.

Forskerkonferanse;

2022-05-10 - 2022-05-11.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Partners in Practice: Establishing a System for Educational Development towards Student Participation .

ARLE-konferansen 2022;

2022-06-15 - 2022-06-17.

Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug

(2022)

PIRLS 2021.

Nasjonal konferanse om lesing 2022;

2022-04-03 - 2022-04-04.

Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

2022-11-29 - 2022-11-30.

Wagner, Åse Kari H.; Rangnes, Hege; Jensen, Ingeborg Marie

(2022)

Lærere og elevers forståelse av praksis og roller i norskfaget.

Skriv! Les!;

2022-05-09 - 2022-05-11.

Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen.

Nettavisen.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

(2021)

Webinar for deltakende skoler, PIRLS 2021.

Webinar for deltakende skoler, PIRLS 2021;

2021-03-19.

Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

(2021)

Veiledet lesing. Materiell til bruk i begynneropplæringen (brosjyre, plakat og observasjonsskjema). .

Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

(2021)

Veileda lesing. Materiell til bruk i begynnaropplæringa (brosjyre, plakat og observasjonsskjema)..

Wagner, Åse Kari H.; Esmaeeli, Sara

(2021)

The Importance of Home Environment in Early Age for later Literacy Development: Evidence from PIRLS and On Track.

Collaboration between families and external stakeholders in Early Childhood Education : European fields and methods;

2021-10-21 - 2021-10-23.

Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.; Schwippert, Knut

(2021)

The influence of Nordic parents' reading interest on 10-year-olds' reading achievement in PIRLS.

Internasjonal konferanse om storskalaundersøkelser IRC IEA;

2021-11-16 - 2021-11-18.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2021)

Gutter trenger ikke annen undervisning enn jenter.

Forskersonen.no.

Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

(2021)

En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

Nordiskt nätverk för modersmålsforskning (NNMF);

2021-11-24 - 2021-11-25.

Hoel, Trude; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Wagner, Åse Kari H.

(2020)

Skolestart: Se til barnehagen!.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

(2020)

Webinar for skoler som deltar i PIRLS-pilot.

Webinar for skoler som deltar i PIRLS-pilot;

2020-03-10.

Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Rammer for muntlighet i småskolen.

Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Hvordan utnytter norske 2.- trinnslærere potensialet i veileda lesing?.

Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Conditons for orality in primary school.

ARLE 2019;

2019-06-26 - 2019-06-28.

Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Two Teachers in the class: Le RCT et l´étude de cas.

Gjesteforelesning;

2019-04-18.

Wagner, Åse Kari H.; Ofstad, Gunn Helen

(2019)

LA TRANSITION DU JARDIN D'ENFANTS A L'ELEMENTAIRE EN NORVEGE. LANGUAGE ET LITTERATIE. .

Symposium;

2019-03-20 - 2019-03-21.

Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Apprentissage de la lecture/écriture/oralité (littératie) pour les débutants (CP, CE1) en Norvège.

Gjesteforelesning;

2019-01-29.

Wagner, Åse Kari H.

(2019)

Two Teachers in the Class: Le RCT et l'étude de cas.

Gjesteforelesning;

2019-03-18.

Wagner, Åse Kari H.; Johanne Birgitte, Hovig

(2019)

PIRLS 2021, Progress in International Reading Literacy Study.

Seminar;

2019-10-14.

Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

(2018)

Oracy in year one: A blind spot in Norwegian language and literacy education?.

forskerkonferanse;

2018-04-03 - 2018-04-05.

Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning

(2017)

På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker..

Statpedkonferansen 2017;

2017-03-21 - 2017-03-22.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

(2017)

Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

Skriv!Les!;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2017)

På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

(2017)

Flerspråklige elevers leseresultater i PIRLS 2016.

PIRLS konferanse;

2017-12-06.

Scarbocci, Paolo Haaland; Færevaag, Margaret Klepstad; Bjerkan, Kirsten Meyer; Refvik, Linda; Wagner, Åse Kari H.

(2017)

Språkvansker (barnehage).

Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

(2016)

Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;

2016-04-15.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

(2015)

Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

Wagner, Åse Kari H.

(2015)

Barns språkutvikling.

Språkløyper;

2015-11-01 - .

Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

(2015)

Byråkratikrøll fra Giske.

Utdanningsnytt.no.

Wagner, Åse Kari H.

(2014)

Hvordan videreutvikle dagens grunnleggende ferdigheter?.

Ludvigsenutvalgets innspillskonferanse 17. og 18. november 2014. ;

2014-11-17 - 2014-11-18.

Wagner, Åse Kari H.

(2014)

De nasjonale sentrenes tilleggsoppdrag for PPT..

Nasjonal nettverkskonferanse for ledere i PP-tjenesten. ;

2014-10-15 - .

Wagner, Åse Kari H.

(2014)

Hvordan kan Lesesenteret støtte PP-tjenesten?.

Nasjonal nettverkskonferanse for ledere i PP-tjenesten. ;

2014-10-15 - .

Wagner, Åse Kari H.; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2014)

Presentasjon av forskningsarbeid med utgangspunkt i språklig utvikling: 1) Flerspråklige barn, 2) Gutter og jenter, 3) Barn med svake vs barn med sterke språkferdigheter..

Forskningssamling med presentasjon av siste års resultater fra Stavangerprosjektet. ;

2014-11-05 - .

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Nei, ikke hold igjen!.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Kamp om å få bli med.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

flerspråklige og enspråklige barn. Språklig og sosial fungering i barnehagen.

Skriv! Les!;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

(2013)

Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

Den 2. Skriv! Les!-konferansen;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

Seminar;

2013-11-05.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

Gjesteforelesning;

2013-09-20.

Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Barn med flere språk - utfordringer og tiltak. Fordypningskurs i regi av Stavangerprosjektet.

Seminar;

2013-11-08 - .

Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2013)

På sporet-prosjektet.

Møte med Oslo kommune;

2013-12-10 - .

Reikerås, Elin Kristi Lie; Toft, Trond Egil; Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Barn leker og teller.

VG : Verdens gang.

ISSN 0805-5203.

Frost, Jørgen; Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Stigen og edderkoppen – om det å kunne bygge bro mellom teoretiske oppfatninger av læring og utvikling.

nettbasert www.forebygging.no.

Wagner, Åse Kari H.; Frost, Jørgen

(2012)

Faren ved å kaste stein i glasshus.

Dagbladet.

ISSN 0805-3766.

Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

(2012)

Å ikke prioritere norsk i barnehagen er uansvarlig.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Det lærende barnet: 4-5-åringen. Språkutvikling – og observasjon med TRAS.

Fagdag for førskolelærere;

2012-03-01.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Viktigheten av å stimulere flerspråklige barns norsk.

Fagdag for ansatte ved Senter for flerspråklige barn og unge;

2012-04-25.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Barn og unge med flere språk. Utfordringer og tiltak.

Foredrag på nett, for lærere;

2012-02-20 - 2012-06-15.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Barn med flere språk.

Fordypningskurs i regi av Stavangerprosjektet.;

2012-09-06.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

TRAS – og nyere forsknings- og utviklingsprosjekt. TRAS og flerspråklige barn.

2 innlegg ved regional konferanse om revidert TRAS. Bergen, 05.10.2012.;

2012-10-05.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

TRAS og flerspråklige barn.

Innlegg ved regional konferanse om revidert TRAS.;

2012-10-18.

Wagner, Åse Kari H.

(2012)

Lesesenterets ressurser og forskning.

Foredrag for politikere, Høgres hus;

2012-10-29.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Ordproduksjon. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

ISBN 978-82-7649-072-5.

s.90-97.

Wagner, Åse Kari H.; Hoel, Trude

(2011)

Språkstimulering gjennom høgtlesingsaktiviteter - i barnehager med stor andel flerspråklige barn. Lesefrø-prosjektet. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

ISBN 978-82-7649-072-5.

s.133-138.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.; Begnum, Anne Charlotte

(2011)

Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn.

Nordisk konferanse om barns språk: Observasjon og tiltak hånd i hånd – i barnehage og skole;

2011-12-01 - 2011-12-02.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Førskolebarns språklige utvikling (4,5 år).

Kurs i regi av Stavanger-projektet;

2011-11-03.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Barnet og språket.

Kurs i regi av Stavanger-prosjektet, UiS;

2011-03-03.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

TRAS og tilpasninger til ulike språk.

Nordisk TRAS-seminar;

2011-11-30.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

TRAS: Bakgrunn, innhold og erfaringer.

Utdanningskonferansen i regi av Utdanningsforbundet;

2011-11-12.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Lesesenterets flerkulturelle perspektiv.

Fagseminar for nasjonale sentre;

2011-11-16 - 2011-11-17.

Wagner, Åse Kari H.

(2011)

Lesesenterets arbeid på barnehagefeltet.

Fagseminar for nasjonale sentre;

2011-11-16 - 2011-11-17.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Innslag om språkstimulering voksne innvandrere.

Wagner, Åse Kari Hansen; Løge, Inger Kristine

(2010)

Multilingual children in the Stavanger project.

20th EECERA CONFERENCE;

2010-09-06 - 2010-09-08.

Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

(2010)

Lesefrø. Del 1: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

Jeg forstår ikke... - om språk, lesing og skriving;

2010-05-26 - 2010-05-27.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

Tekst og tegn;

2010-09-20 - 2010-09-21.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Språkstimulering og lesing i barnehagen.

heldagskurs;

2010-04-09.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Språkstimulering og lesing i barnehagen.

heldagskurs;

2010-09-21.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Språkstimulering og lesing i barnehagen.

heldagskurs;

2010-09-24.

Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Er kartlegging av barns språk farlig?.

Utdanning.

ISSN 1502-9778.

Volum 13.

Hefte 13.

Wagner, Åse Kari Hansen; Kaltvedt, Elsa

(2010)

Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Fagmøte for foreldre i Stavanger-prosjektet.

utenTitteltekst;

2010-05-06.

Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Andreassen, Anne Brit

(2010)

Språk og lesing. Foredrag i anledning statsråd Kristin Halvorsens besøk ved Lesesenteret.

utenTitteltekst;

2010-01-29.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Flerspråklige barn i Stavanger-prosjektet.

Nordisk nettverksmøte TOBANO (Tospråklige barn i Norden);

2010-03-16 - 2010-03-18.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Hvordan stimulere til god språkutvikling ? for både Kari og Mohammed? (Gjesteforelesning v Fagdag for nyutdannede lærere.).

utenTitteltekst;

2010-04-13.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavangerprosjektet.

Stavanger-prosjektkurs;

2010-04-16.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Adoptivbarn og språk Fagmøte for medlemmer av Adopsjonsforum.

utenTitteltekst;

2010-04-20.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Barns språkutvikling: Sammenhenger mellom språkutvikling i tidlig alder og seinere lesing og læring i skolen.

Lesefrø-konferansen;

2010-05-20.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Språkutvikling i førskolealder.

utenTitteltekst;

2010-06-10.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Le projet de Lesefrø: Comment stimuler la langue chez les enfants ? à partir de la lecture.Foredrag for Fredskorpsdelegasjon fra Madagaskar.

utenTitteltekst;

2010-09-17.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavanger-prosjektkurs.

utenTitteltekst;

2010-11-16.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

Barn med flere språk. Stavangerprosjekt-kurs.

utenTitteltekst;

2010-12-01.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2010)

TRAS. Tidlig registrering av språkutvikling.

utenTitteltekst;

2010-10-07.

Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

(2010)

Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

Tekst og tegn;

2010-09-20 - 2010-09-21.

Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

(2010)

Lesefrø. Del 2: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

Jeg forstår ikke... - om språk, lesing og skriving;

2010-05-26 - 2010-05-27.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

L'importance de la langue maternelle dans l'enseignement.

Atelier de dissemination des études sur la réforme de l'enseignement post-fondamentale, arrangert av det gassiske utdanningsministeriet (MEN).;

2009-01-14 - 2009-01-15.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

utenTitteltekst;

2009-03-11.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

utenTitteltekst;

2009-04-02.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Om noen av de barna som vi bør være spesielt oppmerksomme på når det gjelder språkutvikling.

utenTitteltekst;

2009-04-14.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Kultur for lesing i barnehagen. Om Lesefrø.

utenTitteltekst;

2009-04-24.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

utenTitteltekst;

2009-04-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

utenTitteltekst;

2009-04-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

utenTitteltekst;

2009-05-04.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

utenTitteltekst;

2009-08-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet.

utenTitteltekst;

2009-09-17.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

utenTitteltekst;

2009-09-23.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Adopterte barn og språk.

utenTitteltekst;

2009-09-29.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

utenTitteltekst;

2009-10-23.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

utenTitteltekst;

2009-10-23.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Førskolebarns språklige utvikling. 3-4 år.

utenTitteltekst;

2009-11-24.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Lesing når norsk ikke er morsmålet.

utenTitteltekst;

2009-10-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet. Halvdagskurs for lærere i Klepp.

utenTitteltekst;

2009-09-19.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Språkstimulering, fortelling og høgtlesing. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ. Foredrag ved fagdag for øvingslærere.

utenTitteltekst;

2009-01-30.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Utenlandsadopterte barn og språklig mestring. Foredrag ved Logopediens dag.

Logopediens dag;

2009-03-06.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

utenTitteltekst;

2009-01-12.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

utenTitteltekst;

2009-01-13.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2009)

Lesefrø ? Boka som språkstimulerende aktivitet i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

?.

Volum 17.

s.3-8.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Kultur for lesing i barnehagen.

utenTitteltekst;

2008-12-03.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Kultur for lesing i barnehagen.

utenTitteltekst;

2008-09-18.

Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

(2008)

Det flerspråklige mennesket.

Pro-salong, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening;

2008-10-02.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Lesefrø.

Lesefrø;

2008-10-16 - 2008-10-27.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Barn med flere språk.

utenTitteltekst;

2008-12-10.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Utenlandsadopterte barn og språk.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Adoptivbarn og språk.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

BOKTRAS;

2008-09-22.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

BOkTRAS;

2008-09-25.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2008)

Hva skjer når barn får nytt morsmål?.

Wagner, Åse Kari Hansen; Wagner, David-Alexandre

(2008)

God morgen Norge - Innslag om adopsjon og spørsmål fra barn.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

(2006)

Tror du dine egne øyne?.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

(2006)

Tror du dine egne øyne.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

(2006)

Tror du dine egne øyne?.

Røskeland, Marianne; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.

The 1st Scandinavian Workshop on Applied Eye-Tracking;

2006-02-06 - 2006-02-08.

Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

The doubling of consonants in a text-writing task.

SIGWriting 10th international conference of the EARLI special interest group in writing;

2006-09-20 - 2006-09-22.

Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

(2006)

TRAS og barns språkutvikling.

Hvordan arbeide med språkutvikling hos førskolebarn?;

2006-10-18 - 2006-10-19.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Tospråklige barnehagebarn.

Boktras-konferansen;

2006-09-22.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Hva er TRAS, og hvorfor er det viktig å observere og stimulere førskolebarns språkutvikling?.

utenTitteltekst;

2006-02-15.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

utenTitteltekst;

2006-09-19.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

utenTitteltekst;

2006-09-26.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Språk 4: Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

utenTitteltekst;

2006-11-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2006)

Minoritetsspråklige elever som faller mellom mange stoler Joron Pihls Etnisk mangfold i skolen : Det sakkyndige blikket.

?.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Hvorfor leser ikke minoritetsspråklige 10-åringer bedre?.

?.

Volum 1.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Tanker om mulige prosjekter vedrørende TRAS og minoritetsspråklige barn.

Nordisk TRAS-seminar;

2005-08-26 - 2005-08-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Tidlig registrering av språkutvikling (TRAS).

utenTitteltekst;

2005-09-21.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Adoptivbarn - språk, lesing, læring.

utenTitteltekst;

2005-11-08.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2005)

Minoritetsspråklige elever og lesing – med bakgrunn i PIRLS 2001.

Lesing og språkutvikling (Gi rom for lesing), Bergen, 26. oktober 2005;

2005-10-26.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2004)

Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

?.

Volum 2.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Bilingual literacy: narrative performance in bilingual students.

The 4th international symposium on bilingualism;

2003-04-30 - 2003-05-03.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

Adopsjonsforum.

ISSN 0802-7617.

Volum 5.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

Adopsjonsforum.

ISSN 0802-7617.

Volum 5.

Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

(2003)

ScriptLog – a new approach to Writing Processes.

Seminaret “A Norwegian Approach to the Treatment of Dyslexia in Connection with E-learning” holdt i anledning det kongelige s atsbesøk i Brüssel, mai 2003.;

2003-05-20 - 2003-05-22.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Peder Gammeltoft: The place-name element bólsta&#273;r in the North Atlantic area.

?.

Volum 37.

s.113-119.

Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

(2003)

Nordisk namnforskning 2002: Litteraturkrönika: Norge.

Namn och bygd.

ISSN 0077-2704.

Volum 91.

s.120-127.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Tospråklige: Læringsfortrinnet som blir en byrde?.

utenTitteltekst;

2002-11-21.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Språkkompetanse, lesing og skriving hos personer med norsk som andrespråk.

Voksenopplæringskonferansen i Trondheim;

2002-03-11 - 2002-03-12.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

På veg mot universitet: Hva er verd noe i forskning og undervisning?;

2002-04-24.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

?.

Hefte 1.

s.1-3.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2002)

Nordisk namnforskning 2001: Litteraturkrönika: Norge.

?.

Volum 90.

s.146-153.

Wagner, Åse Kari Hansen; Akselberg, Gunnstein

(2001)

Nordisk namnforskning 2000: Litteraturkrönika: Norge.

?.

Volum 89.

s.127-136.

Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

(2001)

TRAS - Tidlig registrering av språkutvikling.

Et forskningstorg;

2001-11-30.

Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

(2001)

Norsk som andrespråk og andrespråksperspektivet i norskfaget.

Fagmøte;

2001-03-23.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2001)

Å vokse opp med to språk.

Nasjonal SAMTAK-konferanse;

2001-03-27 - 2001-03-28.

Wagner, Åse Kari Hansen

(2001)

Tospråklige elever og leseferdighet: Et forskningsprosjekt i tilknytning til leseundersøkelsen PIRLS.

konferansen &#8221;Hvordan skape gode begynnerlesere?";

2001-10-24 - 2001-10-26.

Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

(2000)

Nordisk namnforskning 1999. 2. Litteraturkrönika, 2.5 Norge.

Namn och bygd.

ISSN 0077-2704.

s.148-155.

Wagner, Åse Kari Hansen

(1998)

Analyse av stedsnavn i gammelt språkkontaktområde. En metodediskusjon.

Tolvte nordiske navneforskerkongress;

1998-06-13 - 1998-06-17.

Wagner, Åse Kari Hansen

(1998)

Lucien Musset. Nordica et Normannica. Recueil d'études sur la Scandinavie ancienne et médiévale, les expéditions des Vikings et la fondation de la Normandie [...].

Namn och bygd.

ISSN 0077-2704.

Volum 86.

s.173-176.

Wagner, Åse Kari Hansen

(1996)

Forskningsfaget navnegransking.

Den 8. nasjonale konferansen i namnegransking.;

1996-11-22.

Kunstnerisk produksjon

Bakken, Arild Michel; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Podcast: Hvilken plass har leseleksen i norskfagets begynneropplæring?.

Færevåg, Margaret Klepstad; Wagner, Åse Kari H.; Bjerkan, Kirsten Meyer; Rege, Elisabeth

(2017)

Språkvansker i barnehagen.

Wagner, Åse Kari H.

(2017)

Film: Lese- og skrivevansker: Fins det risikotegn vi kan se etter allerede i barnehagealder?.