Seaside-prosjektet er en casestudie av literacypraksiser i begynneropplæringen, og inngår som en kvalitativ delstudie i Two Teachers.
I Seaside studerer vi seks av intervensjonsklassene fra Two Teachers (dvs klasser som hadde 2 lærere i alle norsktimer i første og andre klasse) fra seks skoler i «Seaside» kommune. Datamaterialet vårt består av klasseromsobservasjoner (totalt 131 timer) samt intervjuer med lærere og skoleledere.
Vi er interessert i å forstå hva som skjer i klasserommene, og de overordnede forskningsspørsmålene våre er:
(1) Hva kjennetegner literacypraksiser i begynneropplæring med to lærere i norskfaget?
(2) Hvordan utnyttes den ekstra lærerressursen i norskfaget, og hva kjennetegner samhandling, diskursmønstre, organisering og roller i klasserommet (lærere og elever)?
(3) Hvordan er elevenes vilkår for deltakelse, engasjement og dialog i begynneropplæring med to lærere i norskfaget?
Seaside: Forskningsprotokoll
Forskningsprotokollen fra Seaside er publisert i Nordic Journal of Literacy Research.
Av Åse Kari Hansen Wagner, Atle Skaftun & Erin McTigue
The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six different schools in the Seaside municipality. All classes had one extra teacher in all 8 L1 Norwegian lessons each week, in Year One and Year Two. Co-teaching provides pedagogic potential and flexibility and can enhance students’ learning. However, evidence from teacher–student ratio research is inconsistent across contexts (Solheim et al., 2017; Solheim & Opheim, 2018), and there is also a need for studies exploring connections specifically in the Norwegian school context. Our overarching research questions are: (1) What characterizes literacy practices in L1 initial co-taught literacy lessons? (2) How is the extra teacher resource utilized in L1 initial co-taught literacy lessons, and what characterizes interaction, patterns of discourse, organization and roles in the classroom (teachers and students)? (3) What are the students’ conditions for participation, engagement and dialogue in L1 initial co-taught literacy lessons?
Two Teachers: Forskning på effekten av økt lærertetthet
Seaside er en kvalitativ delstudie i Two Teachers-prosjektet, et forskningsprosjekt ledet av Lesesenteret, UiS, som undersøker effekten av flere lærere i klasserommet.
Two Teachers undersøker om systematisk arbeid med skolebasert kompetanseutvikling og forskningsbaserte undervisningstiltak fører til at lærerne blir bedre til å utnytte at de er flere lærere i klasserommet, og om elevene dermed lærer mer og trives bedre i klassen.
Prosjektledelse i Seaside
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking