Randi Myklebust Sølvik

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk

Randi Myklebust Sølvik

Kontakt

Telefon: 51832936

E-post: randi.m.solvik@uis.no

Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn

Avdeling

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn

Kort om meg

Fagområder

Læringsmiljø, lærer-elev relasjon, faglig og sosial læring, klasseledelse, klasseromsobservasjon, friluftsliv som læringslandskap 

Utdanning

2013      PhD: Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for Spesialpedagogikk

2004:     Cand.Ed.: Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for Spesialpedagogikk

1999:     2 årig utdanning i Friluftsliv-, kultur- og naturveiledning, Høgskolen i Telemark

Arbeidserfaring

2014 -              Førsteamanuensis, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Univsersitetet i Stavanger

2013 - 2014:    Sosialpedagogisk rådgiver og spesialpedagog, Ulverud skole

2005 - 2013:    Stipendiat, Universitetet i Oslo, Institutt for Spesialpedagogikk 

2004 - 2005:    Lærer, Sollerudstranda Skole

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Sølvik, Randi M.; Glenna, Anne Elisabeth Høva

(2021)

Teachers’ potential to promote students’ deeper learning in whole-class teaching: An observation study in Norwegian classrooms.

Journal of educational change.

ISSN 1389-2843.

s.1-27.

DOI: 10.1007/s10833-021-09420-8

Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

(2020)

Leiarskap og interaksjonar i klasserommet : eit innleiande kapittel. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.13-34.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Djupare læring og undervisningspraksis : å førebu elevar på framtidig læring. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.79-96.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Å binde teori og praksis saman gjennom systematisk observasjon rettleiing og handling i klasserommet. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

s.199-215.

Blossing, Ulf; Roland, Pål; Sølvik, Randi M.

(2018)

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

s.1-15.

DOI: 10.1080/00313831.2018.1476404

Sølvik, Randi M.

(2011)

Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Friluftsliv-for mennesker med funktionsnædsettelse.

ISBN 978-87-90388-18-8.

s.80-93.

Bøker og kapitler

Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

(2020)

Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202643782.

Sølvik, Randi M.

(2013)

Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko. Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium.

Universitetet i Oslo.

Formidling

Sølvik, Randi M.; Grini, Nina

(2024)

Å verdsette elevenes perspektiv i videregående skole.

Oppfølgingssamling for lærere i INTERACT tiltaket;

2024-01-25 - .

Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

(2024)

Teachers’ experience with systematic observation in the INTERACT online teacher coaching intervention.

Workshop on systamtic observation in educational research;

2024-09-17 - 2024-09-18.

Tjelta, Anna Gausland; Sølvik, Randi Myklebust

(2024)

Teachers’ potential to promote students’ deeper learning and metacognition in teaching.

11th International Biennial Conference of EARLI SIG 16 Metacognition and Self-Regulated Learning;

2024-09-11 - 2024-09-13.

Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.

(2023)

INTERACT Intervention completed - lessons learned.

INTERACT project team meeting;

2023-09-21 - 2023-09-22.

Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen

(2023)

INTERACT: ei støtte for å praktisere LK20?.

Digitalt seminar for lærere i INTERACT tiltaket;

2023-01-17 - .

Sølvik, Randi M.

(2023)

Veiledning i Læringsmiljøprosjektet - ein balansekunst?.

Veiledersamling;

2023-01-17 - .

Sølvik, Randi M.

(2023)

Qualitative analysis of video observations.

PhD course;

2023-10-16 - .

Sølvik, Randi M.

(2023)

Systematic observation - observation protocols.

PhD course;

2023-09-18 - .

Sølvik, Randi M.; Grini, Nina

(2023)

Hvordan videreføre profesjonell utvikling uten coaching?.

Oppfølgingssamling for lærere i INTERACT tiltaket;

2023-10-25 - .

Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

(2022)

Teachers' self-observation in research and practice. .

QUINT Observation System Seminar;

2022-05-10 - .

Sølvik, Randi M.

(2021)

Fagdag: Å støtte elevenes faglige og sosiale læring i lys av LK20.

digital fagdag for Rykkinn skole;

2021-01-04 - .

Sølvik, Randi M.

(2021)

Forskningspresentasjon: Teachers' potential to promote students' deeper learning in whole-class teaching.

Forskningssamarbeid;

2021-05-27 - .

Sølvik, Randi M.

(2021)

INTERACT - An intervention to enhance classroom interaction quality in upper-secondary school.

Systematic observation seminar;

2021-09-21 - 2021-09-22.

Gusfre, Kari Stamland; Sølvik, Randi M.

(2021)

The Coach training - supporting the implementation of an observation-based coaching intervention .

Systematic observation seminar;

2021-09-21 - 2021-09-22.

Sølvik, Randi M.

(2021)

Inkluderande læringsmiljø og undervisning - å støtte fagleg og sosial læring i lys av LK20.

Fosennettverket Dialogkonferanse ;

2021-09-23 - 2021-09-24.

Sølvik, Randi M.; Tharaldsen, Kjersti Balle; Strand, Maria Gilje

(2020)

Nettmøte: Livsmestring og emosjonell støtte.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Konferanseinnlegg: Trygge læringsmiljø - avgjerande for å praktisere fornya Læreplanverk.

Læringsmiljøkonferansen;

2020-11-03 - 2020-11-04.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Fagdag: Trygge og inkluderande læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.

digital fagdag for skulane i Suldal kommune;

2020-08-15.

Sølvik, Randi M.

(2019)

Teaching for social Learning outdoors.

International Congress for School Effectiveness and School Improvement;

2019-01-08 - 2019-01-12.

Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen

(2019)

Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .

Europian Early Childhood Education Research Conference;

2019-08-20 - 2019-08-23.

Sølvik, Randi M.

(2019)

Trygge barn lærer best.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sølvik, Randi M.

(2019)

Runddansen mellom relasjonar og læring.

Læringsmiljøbloggen.

Sølvik, Randi M.; Elvethon, Ellen

(2019)

Voksnes betydning for inkludering - gruppeledelse i barnehagen.

Fagdag Læringsmiljøprosjektet;

2019-01-29.

Sølvik, Randi M.; Elvethon, Ellen

(2019)

Inkluderende barnehagemiljø for barn og voksne - relasjoner, sosial kompetanse og lek..

Fagdag Læringsmiljøprosjektet;

2019-08-15.

Sølvik, Randi M.

(2019)

Foresattes betydning for inkludering.

Foreldremøte Læringsmiljøprosjektet;

2019-03-26 - .

Sølvik, Randi M.

(2019)

Foreldreinvolvering i praksis - idear og utfordringar.

veiledersamling Læringsmiljøprosjektet;

2019-02-13 - .

Sølvik, Randi M.

(2019)

Fellesskap rundt måltidet I: Naturen som læringsarena.

Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi M.

(2019)

A Mixed methods-approach to the study of improvement in classroom interaction - An illustration.

3rd European Workshop on Systematic Observation in Education ;

2019-09-24 - 2019-09-25.

Sølvik, Randi M.

(2019)

Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga.

Fagfornyelsen i skolen;

2019-11-27 - .

Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi M.

(2018)

Teachers’ improvement in instructional support.

International Congress for School Effectiveness and School Improvement;

2018-01-09 - 2018-01-12.

Sølvik, Randi M.

(2018)

Trygge og gode barnehagemiljø avdekker og stopper mobbing.

Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

2018-08-15 - .

Sølvik, Randi M.

(2018)

Learning climate for deeper learning. Qualitative analyses of videorecorded observations.

Workshop in systematic observation;

2018-09-25 - 2018-09-26.

Sølvik, Randi M.

(2018)

Fase 1 Læringsmiljøprosjektet. Mobbing og andre krenkelser.

veiledersamling;

2018-06-06 - .

Sølvik, Randi M.

(2018)

Naturen som læringsarena. Fellesskap i og med naturen.

Sølvik, Randi M.

(2017)

Systematic observations explored by in-depth observations.

Systematic observations in educational research;

2017-09-26 - 2017-09-27.

Sølvik, Randi M.

(2017)

Lærar-elev-dialogen og elevane si læring.

Sølvik, Randi M.

(2017)

Friluftsliv som sosialt læringslandskap.

Studie i Friluftsliv, kultur- og naturveiledning;

2017-01-26.

Sølvik, Randi M.

(2017)

Trygge og gode barnehage- og skulemiljø. Om individuelle, sosiale og kontekstuelle faktorar som formar eit miljø .

Læringsmiljø, inkludering og mobbing – viktige kunnskapsområder i lærerutdanninger for barnehage og grunnopplæring;

2017-10-25 - .

Sølvik, Randi M.

(2017)

foreldresamarbeid i barnehagen.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Sølvik, Randi M.

(2017)

Foreldresamarbeid i skulen - kva seier loven og forskinga?.

www.læringsmiljøsenteret.no.

Sølvik, Randi M.

(2015)

Observasjon i klasserommet. Ei kjelde til vidareutvikling for fleire aktørar?.

Fagdag PPT Vest Agder;

2015-02-09 - .

Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

(2015)

Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen.

Ressurslærersamling 2 pulje 1, Ungdomstrinn i Utvikling;

2015-03-11 - .

Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

(2015)

Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsingen.

Ressurslærersamling 2 pulje 2, Ungdomstrinn i Utvikling.;

2015-03-18 - .

Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

(2015)

Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsingen.

Ressurslærersamling 2 pulje 3. Ungdomstrinn i Utvikling;

2015-03-25 - .

Sølvik, Randi M.

(2015)

Den utfordrande elevsamtalen - når samtalen blir knapp.

Sølvik, Randi M.

(2015)

Relasjonar - ei kjelde til positive læringsprosessar?.

Sølvik, Randi M.

(2014)

Friluftsliv for ungdom i risiko - eit læringsorientert perspektiv. del 1.

Masterstudium - fordypning i Psykososiale vansker;

2014-11-14.

Sølvik, Randi M.

(2014)

Friluftsliv for ungdom i risiko - eit læringsorientert perspektiv. del 2.

Masterstudium - fordypning i psykososiale vansker;

2014-11-21.

Sølvik, Randi M.; Nergaard, Svein Erik

(2014)

Veiledning, rådgivning og yrkesetikk i forhold til gruppe og læringsmiljø.

Fagsamling - Inkluderende læringsmiljø. Nettverkssamling for PPT i Helgeland.;

2014-10-30.

Sølvik, Randi M.

(2014)

Den inspirerande læraren.

Læringsmiljøbloggen.

Sølvik, Randi M.

(2011)

Friluftsliv som sosialt læringlandskap for ungdom med adferdsvansker.

Boklansering; "friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse";

2011-02-01.

Sølvik, Randi M.

(2007)

Exploring the non dualistic ontology and its implications.

Veiledningsseminarer for PhD-stipendiater;

2007-05-23 - 2007-05-24.

Sølvik, Randi M.

(2007)

Exploring the Skill-model in relation to outdoor life as learning-landscape for social skills.

Cognition and Creativity;

2007-03-16 - 2007-03-18.

Sølvik, Randi M.

(2006)

Friluftsliv-ein aktuell sosial læringsarena for ungdom med åtferdsvanskar?.

Fysisk aktivitet og funksjonshemming med hovedfokus på aktivitet for barn og unge;

2006-09-28 - 2006-09-30.

Sølvik, Randi M.

(2005)

Fører friluftsliv i seg selv til sosial læring?.

friluftsliv i pædagogisk arbejde;

2005-09-22 - 2005-09-23.

Sølvik, Randi M.

(2005)

Hvordan vurdere sosial verdi av friluftsliv?.

Friluftsliv i pædagogisk arbejde;

2005-09-22 - 2005-09-23.

Kunstnerisk produksjon

Fredriksen, Torunn Helene; Sølvik, Randi M.

(2020)

Læringsmiljø i skole og barnehage: Episode 2: Fagfornyelsen og læringsmiljøet.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 1: Læringsmiljø og læring.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 2: Å leggje til rette for elevdeltaking, engasjement og læring.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 3: Det profesjonelle handlingsrommet i møtet med elevane.

Sølvik, Randi M.

(2020)

Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 4: Fagleg og sosial læring - å planlegge for samanhengen.

Grini, Nina; Sølvik, Randi M.

(2020)

Arbeid med fagfornyelsen med fokus på læringsmiljø og livsmestring Modul 1:læringsmiljøets betydning for å praktisere fagfornyelsen Modul 2: det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring .