Stine Elisabeth Vik
Førsteamanuensis i pedagogikk
Kontakt
Telefon: 51832093
E-post: stine.vik@uis.no
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i pedagogikk
Telefon: 51832093
E-post: stine.vik@uis.no
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Somby, Hege Merete; Vik, Stine
(2023)
Vygotskys defektologi - et perspektiv på inkluderende opplæring. I: Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202811501.
s.119-134.
Snipstad, Øyvind Ibrahim Marøy; Vik, Stine Elisabeth
(2023)
User-Controlled Personal Assistance for Children— Does the Independent Living Ideology Translate to the Lived Life of Children and Youth with Disabilities?.Scandinavian Journal of Disability Research.
ISSN 1501-7419.
Volum 25.
Hefte 1.
s.363-377.
DOI: 10.16993/sjdr.931
Vik, Stine; Hausstätter, Rune
(2022)
Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv.Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
ISSN 2387-5739.
Volum 8.
s.362-374.
Myklestad, Synnøve; Vik, Stine
(2022)
Barndomspedagogikk? - På leit etter pedagogikkens selvforståelse.
Oplandske Bokforlag.
ISBN 978-82-7518-277-5.
Hausstätter, Rune; Vik, Stine
(2021)
Inclusion and Special Needs Education: a Theoretical Framework of an Overall Perspective of Inclusive Special Education. I: Dialogues between Northern and Eastern Europe on the Development of Inclusion: Theoretical and Practical Perspectives.
Routledge.
ISBN 9780367409890.
Vik, Stine; Hausstätter, Rune
(2019)
Re-framing Early Intervention: from a child to a teacher centred perspective in Education .Problemy Wczesnej Edukacji.
ISSN 1734-1582.
Volum 2.
s.27-38.
Vik, Stine; Somby, Hege Merete
(2018)
Defectology and inclusion.Problemy Wczesnej Edukacji.
ISSN 1734-1582.
Volum 3.
Hefte 42.
s.94-102.
Vik, Stine
(2018)
Tidlig innsats og barnehagen som forebyggingsarena. I: Barnehagen som samfunnsinstitusjon.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-57045-3.
s.143-158.
Hausstätter, Rune; Vik, Stine
(2016)
Spesialpedagogikkens paradigmatiske posisjoner og praksisregimer. I: Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202494643.
s.37-51.
Hausstätter, Rune; Vik, Stine
(2014)
Fra "early intervention" til tidlig innsats. Utfordringer ved adopsjon av amerikanske intervensjonsprogrammer til norsk pedagogikk.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 79.
Hefte 6.
s.45-57.
Vik, Stine
(2014)
Barns deltakelse og tidlig innsats : et pedagogisk bidrag til forståelse av tidlig innsats i norske barnehager.Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 8.
Hefte 2.
s.1-13.
DOI: 10.7577/nbf.647
Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve; Vik, Stine
(2022)
Pedagogikkens idé og oppdrag.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245040883.
Vik, Stine
(2019)
Rapport fra prosjektet "Tidlig innsats i barnehager og kompetanseheving for spesialpedagoger på førskoleområdet – et følgeforskningsprosjekt på oppdrag fra Statped MidtNorge. .
Statped.
Vik, Stine
(2015)
tidlig innsats i skole og barnehage. Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.
Høgskolen i Innlandet.
Vik, Stine
(2021)
Brukerstyrt personlig assistanse til barn og unge: Makt likestilling og selvbestemmelse gjennom assistert arbeidsledelse .
Norsk nettverk for forksning om funksjonshemming ;
2021-06-07 - 2021-06-08.
Andersen, Camilla Eline; Steinnes, Jenny Elise; Vik, Stine
(2020)
Special Issue: Kindergarten Pedagogy and Policy .Nordic Studies in Education.
ISSN 1891-5914.
Volum 40.
Hefte 3.
s.206-209.
Myklestad, Synnøve; Bregnballe, Anne; Grønseth, Anne Sigfrid; Halmrast, Gudrun Sælen; Hausstätter, Rune; Kogstad, Ragnfrid Eline; Leonardsen, Dag; Monsen, Lars; Nordby, Halvor; Nyhus, Lene; Skjeseth, Eli; Steinnes, Jenny Elise; Veggeland, Noralv; Vik, Stine; Øvrelid, Bjarne; Østerås, Bergljot
(2020)
Profesjonell uro!.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
Vik, Stine; Hausstätter, Rune
(2018)
Profesjonskunnskap: frå instrumentalisme til verdigheit.
Syn og Segn.
ISSN 0039-7717.
Volum 124.
Hefte 1.
s.52-59.
Somby, Hege Merete; Vik, Stine
(2018)
Defectology and inclusive education.
Re-discovering Vygotsky. Socio-historical-cultural approach to development and education. Reconstruction and historical-methodological tropes;
2018-03-19 - 2018-03-20.
Vik, Stine; Somby, Hege Merete
(2018)
Defectology as a Way of Doing Inclusion Through Compensatory Processes.
XIX L.S. Vygotsky International Readings;
2018-11-13 - 2018-11-17.
Vik, Stine
(2018)
Tidlig innsats- velsignelse eller forbannelse?.
Konferansen "Menn i barnehagen";
2018-05-24.
Vik, Stine
(2018)
Tidlig innsats i skole og barnehage.
Fagseminar ;
2018-11-29.
Vik, Stine
(2018)
Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats.
Statpedkonferansen 2018;
2018-10-12 - 2018-10-13.
Vik, Stine
(2017)
Tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.
Kvello-konferansen 2017;
2017-05-10 - 2017-05-11.
Vik, Stine
(2017)
Tidlig innsats- skole og barnehage.
Fagseminar for Buskerud fylke;
2017-03-21.
Vik, Stine
(2017)
Tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.
Fagseminar for Haugesund kommune;
2017-02-09.
Vik, Stine
(2016)
Leter etter problemer hos barna.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 1.
Vik, Stine
(2016)
Forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.
Statpedkonferansen 2016;
2016-03-16 - 2016-03-17.
Vik, Stine
(2016)
Forutsetninger for tidlig innsats som pedagogisk prinsipp.
Fagseminar for Stavanger kommune;
2016-05-24.
Vik, Stine
(2015)
Paradigmatiske posisjoner og spesialpedagogiske praksisregimer.
NERA (Nordic Educational Research Association);
2015-03-04 - 2015-03-06.
Skaare, Sigrun Dancke; Vik, Stine
(2015)
Advarer mot å stemple barn som problematiske for tidlig.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Vik, Stine
(2015)
Tidlig innsats i barnehagen : en studie av barnehagelæreres forståelse av egen profesjonsrolle.
Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis.
ISSN 1903-8143.
Hefte 19.
s.14-21.
Vik, Stine
(2014)
Towards a pedagogical framework for Early Intervention.
NERA-konferansen;
2014-03-05 - 2014-03-07.
Vik, Stine
(2014)
Early Intervention in Kindergarten: The Challenge of Instrumentalism.
ECER;
2014-09-01 - 2014-09-05.
Thuen, Harald; Grimsgaard, Anne-Cathrine; Vik, Stine
(2013)
Temakveld: hvordan oppdra barn og hvordan synet på oppdragelse har forandret seg gjennom tidene.
Forskningsdagene;
2013-09-23 - .
Vik, Stine
(2013)
Early Intervention in Education. A literature review and Pedagogical challenges.
NERA (Nordic Educational Research Association);
2013-03-07 - 2013-03-09.