Vegard Moen
Professor i pedagogikk
Kontakt
Telefon: 51833462
E-post: vegard.moen@uis.no
Rom: HG R-406
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Professor i pedagogikk
Telefon: 51833462
E-post: vegard.moen@uis.no
Rom: HG R-406
Avdeling
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Moen, Vegard; Selvik, Jon Tømmerås
(2024)
Two assessors for the ordinary examination ought to result in stricter requirements for justifying appeals.Discover Education.
Volum 3.
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Moen, Vegard; Asche, Frank
(2024)
Class size and its influence on examination results in higher education.Discover Education.
Volum 3.
Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard
(2023)
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.247-266.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2023)
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.137-157.
Moen, Vegard; Mjøs, Marit
(2023)
Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste : et spørsmål om møtekoreografi?. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.159-179.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian
(2023)
Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.223-246.
Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Jonassen, Simona
(2023)
Kompetanseutvikling i PP-tjenesten gjennom deltakelse i profesjonsfaglig samarbeid med skolen : et samarbeid i krysspress. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.181-202.
DOI: 10.23865/noasp.186
Selvik, Jon Tømmerås; Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Moen, Vegard
(2022)
Conceptualization and application of a healthcare systems thinking model for an educational system.Studies in Higher Education.
ISSN 0307-5079.
Volum 47.
Hefte 9.
s.1872-1889.
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Selvik, Jon Tømmerås; Moen, Vegard; Kvaløy, Jan Terje
(2020)
Om sammenhengen mellom motivasjon, studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger. En studie fra Universitetet i Stavanger..UNIPED.
ISSN 1500-4538.
Volum 37.
Hefte 04.
s.298-311.
Bjaalid, Gunhild; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2020)
Studieprogramledelse i høyere utdanning : aksjonsforskning som grunnlag for involvering læring og organisatoriske grenseoppganger . I: Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202652296.
s.361-389.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2018)
Statped og PPT. Det gode didaktiske møtet i spennet mellom individ- og systemarbeid..
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 83.
Hefte 3.
s.57-70.
Raaheim, Arild; Mathiassen, Ketil; Moen, Vegard; Lona, Irene; Gynnild, Vidar; Bunæs, Bente Ringlund; Hasle, Emil Trygve
(2018)
Digital assessment – how does it challenge local practices and national law? A Norwegian case study.European Journal of Higher Education.
ISSN 2156-8235.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2017)
Universitetslærerarbeidet - utfordring av den naturlige innstilling?.UNIPED.
ISSN 1500-4538.
Volum 40.
Hefte 1.
s.7-17.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2017)
Utvikling av nytilsatte universitetslæreres profesjonskompetanse. I: Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold .Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202529819.
s.209-229.
DOI: 10.23865/noasp.17
Helgevold, Nina; Moen, Vegard
(2015)
The use of flipped classrooms to stimulate students' participation in an academic course in initial teacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy.
ISSN 1891-943X.
Volum 2015.
Hefte 1.
s.29-42.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2012)
"Å forelese er en ensom affære. Jeg er sikker på at de fleste går inn i klasserommet med en sommerfugl eller tusen i magen [...]" .... I: Utdanningskvalitet og undervisningskvalitet under press?.
Tapir Akademisk Forlag.
ISBN 9788251928953.
s.185-204.
Ohna, Stein Erik; Moen, Vegard; Nevøy, Anne
(2007)
Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
Volum 91.
Hefte 4.
s.329-343.
Mjøs, Marit; Hillesøy, Siv; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø
(2023)
Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
Moen, Vegard
(2008)
Omstrukturering av spesialundervisning gjennom lokalt utviklingsarbeid.
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
ISBN 9788776842802.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Lindblom, Anne; Nutti, Ylva Jannok
(2024)
Experiences of Inclusive and special education in Norway.
NERA 2024;
2024-03-06 - 2024-03-07.
Tikkanen, Tarja Irene; Nousiainen, Tuula; Stuvland, Rebecca Anne Charboneau; Sillat, Linda Helene; Moen, Vegard; Vesisenaho, Mikko; Tammets, Kairit
(2023)
Development teacher educators’ professional digital competence through colleague-supported work-based learning.
LLL 2023 Lillehammer Lifelong Learning ICDE Conference 2023;
2023-02-15 - 2023-02-17.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Øen, Kristian; Hillesøy, Siv; Haug, Peder; Hagen, Petter; Kiuppis, Florian
(2023)
SUKIP og Kompetanseløftet.
Fagseminar for forskere og praktikere;
2023-04-12.
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Selvik, Jon Tømmerås; Moen, Vegard
(2023)
Forhåndsdefinerte problem-stillinger bør unngås i masteroppgaven.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
Valjataga, Terje; Ümarik, Meril; Tutlys, Vidmantas; Moen, Vegard; Bruin, Marieke Gerdien
(2023)
Educational Learning Labs Interventions to Empower Young People at Risk for Social Exclusion in the Baltic Countries and Norway.
European Conference of Educational Research (ECER);
2023-08-22 - 2023-08-25.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2023)
Developing inclusive practice in Norwegian schools: the role of EPS (The Educational and psychological councelling service.
ECER 2023;
2023-08-22 - 2023-08-25.
Helgevold, Nina; Tveitnes, Marianne Sandvik; Moen, Vegard
(2023)
Bridging the gap - Working with problem-based cases to develop student teachers’ professional identity.
ECER 2023 ;
2023-08-22 - 2023-08-25.
Bruin, Marieke Gerdien; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Tikkanen, Tarja Irene
(2022)
«That is when I felt acknowledged” – Young people’s narratives on their opportunities, prospects, and limitations in the context of Vocational Education and Training in upper secondary education.
Nordic Educational Research Association NERA Conference;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2022)
Infrastructure for interdisciplinary collaboration on the development of inclusive practices..
Symposium;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Hillesøy, Siv; Øen, Kristian; Bjørgan, Marion Stava; Jonassen, Simona; Stava Bjørgan, Marion
(2021)
Symposium: Collaboration on developing competence for inclusive practices in kindergarten and school (SUKIP)- experiences from a complex innovative project in two Norwegian municipalities. .
NERA 2021;
2021-11-03 - 2021-11-05.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2021)
Different meeting designs to support the development of a new infrastructure for cooperation between school and EPS..
NERA 2021;
2021-11-03.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv; Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian
(2020)
(Re)connecting communities – (towards a systemic approach on EPS – kindergarten/school interactions), experiences from a Norwegian innovation project. .
ECER 2020;
2020-08-26 - .
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Selvik, Jon Tømmerås; Moen, Vegard; Kvaløy, Jan Terje
(2020)
Bidrar studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger til økt motivasjon blant studentene? En studie fra Universitetet i Stavanger.
Læringsfestivalen i Trondheim;
2020-05-04 - 2020-05-05.
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Selvik, Jon Tømmerås; Moen, Vegard; Kvaløy, Jan Terje
(2020)
Bidrar studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger til økt motivasjon blant studentene? En studie fra Universitetet i Stavanger.
Læringsfestivalen i Trondheim;
2020-05-04 - 2020-05-05.
Abrahamsen, Eirik Bjorheim; Selvik, Jon Tømmerås; Moen, Vegard; Kvaløy, Jan Terje
(2020)
Konstruktive tilbakemeldinger påvirker studentenes motivasjon.
Utdanningsnytt.no.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2016)
En studie av nytilsatte universitetslæreres læring og utvikling av profesjonskompetanse gjennom deltakelse i formelle undervisningsgrupper.
Nasjonal nettverkskonferanse i universitets - og høgskolepedagogikk;
2016-05-02 - 2016-05-04.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2016)
Slik kan studentene lære mer..
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2014)
Professionalizing newly employed scientific staff as teachers in higher education.
The Eurpoean Conference on Educational Research 2014;
2014-09-02 - 2014-09-05.
Moen, Vegard
(2006)
Hva gikk galt? Gjennomgang og analyse av en nestenulykke i forbindelse med dyp vrakdykking.
Dykking.
ISSN 0801-4582.
Moen, Vegard
(2006)
Hjem - skole samarbeid i Suldal kommune.
Internt faglig forum;
2006-11-28 - 2006-11-29.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Moen, Vegard
(2005)
The public school - its activity and legitimacy.
European Conference on Educational Research;
2005-09-07 - 2005-09-10.
Bjørnstad, Brænne, Gunhild; Byrkjeland, Hallgjerd; Moen, Vegard; Vagli, Åse
(2012)
Fire videocase til bruk i undervisning: "MØTE", "PAUSE", "MONOLOG", "VALG".