Bli en fremragende forskningsformidler med Forsker Grand Prix!

Er du ph.d.-student og ønsker å bli en bedre formidler? Er du gira på å begeistre et allment publikum med forskningen din? Da gjør du lurt i å melde deg på Forsker Grand Prix i Stavanger! Påmeldingsfrist er 30. april!

Fire unge på en scene med gull-konfetti-dryss
Ida Sjursø (t.v.) vant Forsker Grand Prix på Folken i 2020 i hard konkurranse med blant andre Marianne Bore Harr, Álvaro Fernándes Quílez og Christian Kuran.

Forsker Grand Prix Stavanger har som formål å trene opp 10 ph.d.-kandidater til å bli gode forskningsformidlere.

Som deltaker får du en unik mulighet til å lære mer om hvordan du når fram med budskapet ditt til et allment publikum.

Før du som én av ti kandidater entrer scenen på studenthuset Folken 25. september, får du coaching og individuell veiledning i presentasjonsferdigheter, kommunikasjonsferdigheter og hvordan fortelle en god historie.

Teaterfaglig coach Berit Aarrestad og kommunikasjonsrådgivere som jobber med forskningsformidling, vil støtte deg hele veien fram til du står på scenen.

Norgesmesterskap i forskningsformidling

Forsker Grand Prix er Norgesmesterskapet i forskningsformidling. For å gå videre til den nasjonale finalen må du som deltaker gjøre det godt i den regionale finalen. Bare to går videre fra den regionale finalen.

I 2024 er det regionale finaler i Tromsø, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Oslo før den nasjonale finalen går av stabelen 28. september.

Du kan lese mer om Forsker Grand Prix på Forskningsrådets nettsider.

Formidlingstreningen

Datoer for felles samlinger og individuelle samlinger og finaler er:

Onsdag 5. juni, kl. 9–12: 1. samling i Skriveverkstedet, Universitetsbiblioteket
Onsdag 12. juni, kl. 9–12: 2. samling i Skriveverkstedet, Universitetsbiblioteket
Torsdag 22. august, kl. 9–13: 3. samling på Jernaldergården med felles lunsj
Uke 35, 36 og 37: individuell veiledning / veiledning i grupper
Torsdag 19. september, kl. 8–15: gjennomkjøring i Black Box, UiS
Onsdag 25. september kl. 13–22: generalprøve, middag og regional FGP-finale, Folken
Lørdag 28. september: nasjonal FGP-finale i Oslo (to deltakere fra Stavanger)

Meld deg på!

Samlingene og coachingen vil foregå på norsk, du må derfor forstå norsk for å delta. MEN det er mulig å fremføre på engelsk. Du må kunne stille på alle samlingene og du må ikke ha disputert før konkurransen finner sted.

Du kan melde din interesse for å delta ved å gå inn på denne påmeldingslenken

Søknadsfrist er 30. april. Du vil få tilbakemelding på din søknad i uke 21.

Har du behov for mer informasjon eller bare å drøfte mulighetene for deltakelse, er det bare å ta kontakt med: karen.a.okstad@uis.no eller camilla.larsen@uis.no. Vi kan også ta en prat på Teams når det skulle passe!