Byggadministrasjon med BIM (BYG230)
Faget gir en innføring i gjennomføring, planlegging og utførelse av et byggeprosjekt. De forskjellige rollene og relevante standardene gjennomgås.
Det gis en innføring i ByggInformasjonsModellering (BIM) og de forskjellige programmene som benyttes gjennom prosjekteringsfasen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG230
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Prosjektstyring og nettverksplanlegging. Organisering og gjennomføring av byggesaker og selve byggeprosessen. Produksjonsstyring for bygg og anlegg. Kontraktstandarder. Arbeidsbeskrivelse.
Bygningslovgivning og forskrifter. HMS planlegging. Bruk av Bygginformasjonsmodeller (BIM) i prosjektering og innføring i de forskjellige dataverktøyene som inngår i disse prosessene.
Læringsutbytte
Forkunnskapskrav
ING110 Ingeniørfaglig innføring - Bygg
BYG100 Dataassistert konstruksjon (DAK)
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og mappevurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/2 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | |
Mappevurdering | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Mappevurdering er to prosjektoppgaver i gruppe.Både prosjektarbeidet og eksamen må være bestått for å få en bestått sluttkarakter i emnet. Kandidater med ikke-bestått på prosjektarbeidet kan ikke levere prosjektarbeid på nytt før neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Instituttleder:
Mona Wetrhus MindeAnsvarlig laboratorieøvelser:
Andreas SkaareEmneansvarlig:
Fredrik BjørheimAnsvarlig laboratorieøvelser:
Guzman Cruz RodriguezStudiekoordinator:
Marianne Sun May PerArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Prosjektadministrasjon (TE0409_A) | 5 |
Prosjektadministrasjon (BIB400_1) | 5 |
Prosjektadministrasjon (TE0409_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.