Avansert intensivsykepleie (MIS220)
Emnet skal gi studenten avansert kunnskap og forståelse for å kunne utøve personsentrert intensivsykepleie i akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal etablere en handlingsberedskap til å kunne fungere selvstendig som funksjonsdyktig intensivsykepleier. I emnet kombineres sykepleie-, medisinsk- og helsevitenskapelig kunnskap i følgende kompetanseområder; fag og profesjon, klinisk observasjons- vurdering-, beslutning og handlingskompetanse, faglig ledelse og samhandling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MIS220
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Avansert intensivsykepleie (i alle aldersgrupper)
- Traumatologi og traume behandling
- Organdonasjon
- Beredskap og krisehåndtering
- Stress og mestringsstrategier
- Behandlingsbegrensning og palliasjon
- Veiledning og pedagogiske prinsipper
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- inngående kunnskap om palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
- avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
- avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke
- avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
- bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
- bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- anvende kunnskap og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- analysere og anvende kunnskap og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- anvende kunnskap og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Magnus NordbøFaglærer:
Line Johanne ØvrebøEmneansvarlig:
Dagrunn Nåden DyrstadStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS121_1) | 5 |