Læring og pedagogisk virksomhet (PPU112)
Emnet skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk og praksis i utdanningen med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv ut fra et pedagogisk ståsted.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU112
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk og praksis i utdanningen med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv ut fra et pedagogisk ståsted.
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studentene kunne
- gjøre rede for begrepet læring og ulike læringspsykologiske teorier for barn og ungdom
- ha kunnskaper om motivasjon og hvordan motivere elever i ulike læringssituasjoner
- gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og hvilke etiske valg en lærer står overfor gjennom det pedagogiske arbeidet sitt
- gjøre rede for bruken av kommunikasjon som et tillitsskapende verktøy for lærere i samarbeid med kollegaer, elever og foresatte
- ha kunnskaper om barn og unge med utfordrende livssituasjoner
- gjøre rede for danning, medborgerskap og det flerkulturelle samfunn
- ha kunnskaper om sosialisering og identitetsutvikling hos ungdom
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
- avklare begrepet læring og sette ulike teoretiske perspektiv på læring opp mot hverandre
- vise frem ulike motivasjonsteorier for å vurdere deres styrker og svakheter.
- drøfte hvordan kommunisere hensiktsmessig med elever, kolleger og samarbeidspartnere i og utenfor skolen
- vise frem hvordan lærere kan reflektere over yrkesetiske dilemmaer, ulike verdier og etiske valg som grunnlag for arbeidet med undervisning, læringsmiljø og elever
- analysere ulike perspektiv på danning, medborgerskap og utfordringer ved det flerkulturelle samfunn
- kan bidra til kritisk analyse av utfordringer med sosialisering og identitetsutvikling hos ungdom
- registrere kjennetegn, være kjent med hjelpeapparatet og varsle om ungdom i utfordrende livssituasjoner
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
- vise en autonom og yrkesetisk holdning i møte med elever, foresatte og kollegaer basert på dialog, toleranse og respekt
- kan vise inngående kunnskap om læring og utvikling
- reflektere over motivasjonspsykologien sin betydning for læring for barn og ungdom
- begrunne hvorfor og hvordan lærernes bruk av kommunikasjon har betydning for elevenes trivsel og læring i klasserom og skole
- orientere seg om ulike pedagogiske tilnærminger og tiltak for ungdom i utfordrende livssituasjoner
- bidra med refleksjoner om danning, medborgerskap og det flerkulturelle samfunn
- reflektere over sosialisering og identitetsutvikling hos ungdom
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Runar VathnePraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Narve DolveFaglærer:
Kirsten JohnsenPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesninger og seminar
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Læring og pedagogisk virksomhet (PPU114_1) | 15 |
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118_1) | 15 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.