Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert (VBS210)
Dette er et videreutdanningsstudium på masternivå (30 stp.) for barnehagelærere som arbeider i barnehage. Studiet er samlingsbasert og gjennomføres på deltid over ett år.
Studiet kan innpasses i Master i barnehagevitenskap, som tilbys av Institutt for barnehagelærerutdanning UiS.
Studiet er tilrettelagt for at studentene skal kunne kombinere jobb og studium.
Studiet et støttet av Utdanningsdirektoratet med bevilgning fra 2020.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VBS210
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kandidaten har
- Forskningsbasert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling og språklæring, inkludert kritisk refleksjon. I dette inngår også perspektiver på barns forventede språkutvikling og arbeid med språkstimulering (og da særlig leseaktiviteter, lek og samtalen) fra tidlige barneår
- Kunnskap om hvordan oppdage, og iverksette tiltak for, barn som av ulike grunner trenger ekstra støtte i sin språkutvikling- og inkludering av disse barna i barnehagens pedagogiske arbeid
- Omfattende kunnskap om flerspråklig utvikling: Hvordan barnehagen kan støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og fremme barnas norskspråklige kompetanse
- Inngående kunnskap om vurdering av kvalitet på arbeid med språk i barnehagen. Her inngår også kunnskap om det å bygge kompetanse i eget personale
- Kunnskap om hvordan gjennomføre tiltak som styrker læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner hos alle barn
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- Kritisk vurdere forskningslitteratur fra ulike kunnskaps- og forskningstradisjoner
- Planlegge, gjennomføre og vurdere barnehagens språkarbeid, i lys av teorier og forskning på feltet
- Bruke observasjon, dokumentasjon og kartlegging for å iverksette tiltak - for det enkelte barn og for barnegruppen som helhet
- Knytte beskrivelser av praksis til teori og reflektere teoribasert rundt disse beskrivelsene
- Formidle faglig kunnskap skriftlig og muntlig
Kompetanse:
Kandidaten kan
- Kritisk vurdere ny kunnskap om barns språkutvikling og språklæring i lys av barnehagens fagområder og verdigrunnlag
- Analysere og vurdere behov for, samt iverksette tiltak for, å utvikle arbeidet med barns språklæring i barnehagen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen: skriftlig fagtekst (på norsk), hjemmeeksamen. Omfang: 3000 (+/- 10 %, eksklusiv referanseliste).Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).Det blir gitt to forsøk til eksamen inneværende studieår, altså ordinær eksamen og ny/utsatt (konte) eksamen, mens det tredje forsøket blir gitt neste ordinære eksamen, dvs. neste studieår. Antallet forsøk på arbeidskrav er to. Dersom ikke studentene klarere å få godkjent arbeidskravene etter to forsøk, blir de gitt nye forsøk, men da påfølgende studieår.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering av to fagtekster, 1500 ord (+/- 10 %). Studentene får tilbud om individuell veiledning.
Mellom samlingene får studentene et oppdrag, til sammen tre, relatert til praksis. Refleksjoner rundt gjennomføring av oppdrag skal presenteres muntlig på samling.
Arbeidskravene, både fagtekster og muntlige refleksjoner med utgangspunkt i praksisoppdrag, skal være godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Monica Gundersen MitchellFaglærer:
Elisabeth Rege FilbrandtFaglærer:
Joakim Evensen HansenFaglærer:
Hilde Lowell GunnerudFaglærer:
Elisabeth Brekke StangelandStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenFaglærer:
Katarzyna Anna TunkielFaglærer:
Trude HoelFaglærer:
Åse Kari Hansen WagnerStudiekoordinator:
Ellen RafosStudieprogramleder:
Ingeborg Margrete BergeArbeidsformer
Det vil være tre samlinger à to dager hvert semester. 80% obligatorisk deltagelse på samlingene.
Følgende arbeidsformer vil stå sentralt: Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuelt arbeid, tekstskriving, kunnskaps- og erfaringsdeling med vekt på refleksjon i eget personale og vurdering av egen praksis. På samlingene vil studentene få erfaringer med ulike måter å samhandle faglig med kollegaer på, som tekstseminar knyttet til lesing av fag- og forskningsartikler. Studentene vil få erfaring med bruk av digitale verktøy gjennom Canvas.
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns språkutvikling og språklæring - nettbasert (VBS211_1) | 30 |