Revenue management (BHO307)
Hospitality bransjen kjennetegnes av kompleks drift, høy grad av globalisering, lav lønnsomhet samt sterk konkurranse. Dagens kunder har en rekke valgmuligheter i form av ulike distribusjonskanaler som tilbyr transparente og konkurransedyktige priser. Viktige ledelses-forutsetninger for å lykkes i et fragmentert marked er å ha en genuin forståelse og kunnskap for Revenue Management. Formålet med Revenue Management handler om å bygge en felles intern forståelse for Revenue Management, kunne balansere etterspørsel og kapasitet, riktig beslutningstaking, samt fokus på å optimalisere effektiviteten av hotell-ressursene. Sentrale elementer i Revenue Management er god markedsforståelse, analyseforståelse samt kunnskap om viktige parametere/nøkkel tall som kan påvirke lønnsomheten.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BHO307
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Forstå den helhetlige betydningen av Revenue Management som verktøy/konsept
- Forstå betydningen av analyse-arbeid knyttet til Revenue Management
- Forstå betydningen av sentrale nøkkeltall for prisoptimalisering
- Forstå hvordan enkle justeringer kan påvirke/endre organisasjonens måltall/måloppnåelse
Ferdigheter:
- Vise analyse-ferdigheter i anvendelse av ulike verktøy som for eksempel: Benchmarking Allianse og Compsett (viktige begreper: optimalisering, prising, kunder og «forecast»)
- Vise praktiske ferdigheter i styring- og prognoser av servicebedrifter (Revenue Management)
- Kunne identifisere og drøfte strategiske utfordringer og foreta strategiske valg i forhold til Markedet/Revenue Management
- Kunne reflektere over interne forhold samt eksterne (markeds) forhold som kan hindre/fremme god lønnsomhet
Generell kompetanse:
- Kurset skal forberede studenten til å tenke og arbeide strategisk ut fra et lønnsomhetsperspektiv i bransjen.
- Kurset skal gi studenten analyse ferdigheter og det å anvende Revenue management som et helhetlig verktøy.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamener
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe eller individuell | 1/2 | 4 Uker | Bokstavkarakterer | |
Individuell hjemmeeksamen | 1/2 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jinghua XieArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Revenue Management (BHO295_1) | 10 |