Opplevelsesdesign (BRL103)
Dette emnet fokuserer på opplevelsesdesign i reiselivet. Gjennom teori, praktiske eksempler og case gir emnet innsikt i hvordan man desinger meningsfulle opplevelser i reiselivet. Studentene arbeider blant annet med et selvvalgt case gjennom gruppeoppgave. Ekskursjoner er også del av kursaktivitetene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BRL103
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Dette emnet fokuserer på design av opplevelser i reiselivet med spesiell vekt på forskjellige opplevelsesprodusenter: lokale aktivitetsarrangører, små og store turoperatører, festivaler og events, samt styrte besøksattraksjoner. Gjennom teori, praktiske eksempler og bedriftsbesøk gir faget innføring i hva som kjennetegner meningsfulle opplevelser, og hvordan de forskjellige aktørene i reiselivet jobber med strategi, planlegging, og design av besøksopplevelser.
En viktig del av innholdet i emnet er å vise hvordan ulike måter å designe opplevelser på og ulike presentasjonsformer kan bidra til å skape en helhetlig opplevelseskvalitet. Forståelse for overordnet styring av opplevelseskvalitet og forholdet til destinasjonen har her betydning. Studenter arbeider blant annet med et selvvalgt case gjennom gruppeoppgave. Ekskursjoner der klassen besøker forskjellige opplevelsesprodusenter er også del av kursaktivitetene.
Læringsutbytte
- Etter endt emne skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Ha kunnskap om hvordan en kan designe opplevelser i reiselivet gjennom arrangerte begivenheter, events, styrte besøksattraksjoner og digitale plattformer.
- Ha innsikt i hvordan ulike presentasjonsformer kan brukes som virkemidler for å designe opplevelser.
- Ha kunnskap om tematisering som faglig tilnærming, som virkemiddel og som praksis innen opplevelsesdesign.
- Ha kunnskap om metoder som brukes i opplevelsesdesign, for eksempel blueprint, flowchart, kundereise, personas, interpretasjon, narrativer.
- Ha innsikt i hvordan digitale opplevelser kan styrke reiselivsproduktet og bidra til bærekraft.
Ferdigheter
- Kan anvende teoretisk kunnskap i analyse og planlegging av besøksopplevelser.
- Kan planlegge og gjennomføre en systematisk og selvstendig analyse av en valgt opplevelsesdesigner.
- Kan lage en skriftlig og muntlig fremstilling av analysens resultater.
Generell kompetanse
- Ha en helhetlig forståelse av opplevelser som sentralt element i reiselivet særlig knyttet til destinasjoner.
- Kjenne til aktuelle utviklingstrekk innen opplevelsesdesign, digitale opplevelser, attraksjonsutvikling, tematisering, interpretasjon.
- Kan formidle kunnskap om de sentrale elementene i utvikling av opplevelser gjennom styrte besøksattraksjoner og events.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen i gruppe og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe | 1/2 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Skriftlig skoleeksamen | 1/2 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hjemmeeksamen kan skrives individuelt, eller i gruppe på inntil 3 studenter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Timelærer:
Marie Christine LundbergFaglærer:
Leif SelstadEmneansvarlig:
Olga GjeraldInstituttleder:
Trude FurunesArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Attraksjonsutvikling og opplevelser (BRL270_1) | 10 |