Strategi og digitalisering (E-MBA285)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MBA285
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Organisasjoner må forholde seg til en stadig mer digitalisert økonomi. De må tilpasse og endre sine forretningsprosesser, de må møte kundene på nye måter, og de må håndtere teknologi og omgivelser som utvikler seg raskere og raskere.
Men det store paradokset er at teknologien i seg selv ikke gir noen verdi for organisasjoner flest. Det gir kun muligheter, og disse mulighetene må settes inn i en sammenheng. De digitale mulighetene må styres.
Dette kurset vil hjelpe deg til å håndtere dette spenningsfeltet mellom strategi og digitale utfordringer og muligheter.
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal deltakerne hakunnskap om:
- forskjellige perspektiver på verdiskaping i en digital økonomi
- strategiske og organisatoriske utfordringer som møter organisasjoner i en digital økonomi
- viktige trender og utfordringer
Etter fullført kurs skal deltakerne kunne:
- Styre organisasjoners investeringer og bruk av digital teknologi
- Gi anbefalinger til verdiskaping ved hjelp av digitale initiativer
- Lede og gjennomføre digital transformasjon
- Være en aktiv bidragsyter i store og mellomstore virksomheter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjekt - individuelt eller i gruppe med inntil tre deltakere | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer |
En selvvalgt prosjektoppgave står sentralt i kurset. Denne kan gjøres individuelt eller i grupper med inntil tre deltakere.Formatet er 10-15 sider dersom du skriver alene, og 15-20 sider dersom dere er to som skriver sammen. Forside, fotnoter og referanseliste kommer i tillegg.Prosjektet avsluttes 14 dager etter siste samling.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Bjarte RavndalArbeidsformer
Samlingsbasert undervisning med tre samlinger á to dager. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig og/eller i grupper med prosjektet og utvalgte case.
Det legges opp til at studentene er aktive og bidrar med egne erfaringer og/eller problemstillinger. Hva man står igjen med etter endt kurs er i stor grad bestemt av egen innsats.