Signalbehandling (ELE500)
Vi er omgitt av digital signalbehandling i vår digitale hverdag. Eksempler på områder som benytter digital signalbehandling er overføring og lagring av digitale data (for eksempel jpeg, mpeg, mp3) samt tolkning og analyse av alt fra medisinske data til seismiske signaler, telekommunikasjon og mye annet. Dette emnet tar for seg fundamentale metoder og teknikker for digital signalbehandling
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ELE500
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studenten skal forstå hvordan signaler kan studeres i tid- og frekvensplan, og hvordan man benytter transformer for å omforme data fra et plan til et annet. Studenten skal ha en forståelse for hensikten ved digital filtrering, og hvordan man gjør dette, samt noe kunnskap om hvordan man konstruerer filtre. Studenten skal også ha en forståelse av stokastisk signalanalyse og hvorfor og hvordan dette kan være nyttig. En del forskjellige teknikker skal beherskes.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne bruke matematiske og statistiske metoder i analyse og konstruksjon av signalbehandlingssystemer samt evne å bruke programmeringsverktøyet Matlab i simulering av slike systemer.
Generell kompetanse:
- Etter å ha tatt dette emnet skal studenten ha en forståelse for de fundamentale signalbehandlingskonsepter på overornet nivå, samt en grunnleggede persepsjon av mulige anvendelsesområder.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt |
Skriftlig eksamen med penn og papir.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sven Ole AaseArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Signalbehandling (MIK100_1) | 10 |