Overganger i barns liv (MBV155)
I barns liv vil det være minst tre overganger der sammenhenger og brudd blir aktualisert; 1) overgang mellom hjem og barnehage, 2) overganger innad i barnehagen og 3) overgang mellom barnehage og skole. I emnet overganger tematiseres, belyses og utforskes disse overgangene og vilkårene for at de skal kunne bli gode. Det innebærer kunnskap om barns opplevelser av og erfaringer med overganger, barnehagelærerens rolle i ledelse av overganger og praktiske forordninger, informasjon og samarbeidsformer i og omkring barns overganger.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBV155
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om utfordringer og muligheter i overganger
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom ulike kulturer som inngår i barns overganger
- har kunnskap om betydningen av språk
- har kunnskap og innsikt i barns erfaringer og opplevelser med overganger med fokus på sosiale relasjoner
- har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med overganger og samarbeid med andre
- har kunnskap om forskning og teori som angår vilkår for ledelse av samarbeid om overganger
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kritisk analysere, kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og dilemmaer knyttet til barns overganger
- kan ta ulike aktørers perspektiv i arbeidet med barns overganger
- kan gå inn i konstruktive samarbeid med aktører i ulike kulturer om barns overganger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere og kritisk vurdere barnehagers overgangspraksiser i lys av barns behov og institusjonelle og samfunnsmessige forventninger og krav
- kan analysere og kritisk vurdere likheter, forskjeller og sammenhenger mellom ulike arenaer og kulturer som inngår i barns overganger
- kan analysere og kritisk vurdere samarbeid mellom alle aktører i overganger i barns liv, og med utgangspunkt i kunnskap og ferdigheter bidra til å ivareta barnets beste
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen og muntlig prøving
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | 3/5 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig prøving | 2/5 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig hjemmeksamen Omfang 3500 ord (+/-10%).Muntlig prøving.Begge eksamensdelene må være bestått for å kunne få endelig karakter i emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav: To individuelle skriftlige tekster med presentasjon knyttet til for eksempel små forskningsprosjekt. Omfang 2 x 1200 ord (+/-10%)
Arbeidskrav: Presentasjon i gruppe med utgangspunkt i tematikken overganger i barnehagealder.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Tove Erna BellandFaglærer:
Sara EsmaeeliStudieprogramleder:
Margrethe JernesStudiekoordinator:
Inger Marie ØglændEmneansvarlig:
Lars Yngve RosellArbeidsformer
Arbeidsformene i emnet vil være preget av studentaktive læringsformer med ulike typer læringsaktiviteter i seminarer, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. Studentene skal, individuelt og i grupper, gjennomføre små forskningsprosjekt i kursets ulike deler. Disse skal presenteres og diskuteres i plenum. Samlingene er derfor obligatoriske (70 %).
Deler av emnet kan foregå i samarbeid med UiS sine internasjonale samarbeidspartnere. Dette kan gi muligheter for en utvidet studentutveksling.
Vurdering for læring vektlegges underveis i studieforløpet. Det innebærer både egenvurdering, studenters hverandrevurdering og vurdering og veiledning fra faglærere.