Spesialpedagogikk i en skole for alle (MGL3600)
Emnet Spesialpedagogikk i en skole for alle, har som mål å gi studentene økt innsikt i vilkår for spesialpedagogisk praksis i dagens skole. Gjennom arbeid i faget skal studentene opparbeide seg et godt grunnlag for profesjonsfaglig refleksjon og videreutvikling av egen praksis i møte med elever med behov ut over generell pedagogisk støtte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3600
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
- ha kunnskap om hvordan et inkluderende perspektiv på spesialpedagogisk praksis kan bidra til å ivareta alle elever, også elever med behov utover generell pedagogisk støtte
- ha inngående kunnskap om spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemer, herunder tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- ha generell kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisningen i skolen
- kunne bruke forsknings- og metodelitteratur i planlegging av eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere, vurdere og håndtere spesialpedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger i en inkluderende skole for alle
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Skriftlig hjemmeeksamen Omfang: 4500 ord +/- 10%.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Innlevering av fire korte tekster (1-2 sider) hvor studentene bruker faglitteratur til å argumentere for og reflektere rundt egen masteroppgaves 1) problemstilling, 2) teoretisk innramming, 3) valg av metode, og 4) forskningsetiske utfordringer
- Muntlig presentasjon av skisse til eget masterprosjekt
- 70 % obligatorisk tilstedeværelse i undervisning.
Mrk. Vurderingsordningen på alle arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent. Studenter som får én eller flere av de skriftlige arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av teksten(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marianne Sandvik TveitnesStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Emnet har et omfang på 15 studiepoeng og organiseres i form av maksimum 12 undervisningsdager, a 4 timer.
Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme studentens læringsutbytte. Det veksles mellom forelesning, refleksjon og diskusjon i gruppe og plenum, samt praktisk prosessorientert arbeid knyttet til de fire skriftlige arbeidskravene.