Intensivsykepleie – praksis 3 (MISP30)
Emnet skal bidra til at studenten videreutvikler bredde- og dybdeforståelse for å kunne utøve personsentrert intensivsykepleie. Emnet skal gi ferdigheter i klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse innen intensivsykepleie. I tillegg skal faglig ledelse og samhandling i teamet videreutvikles for å ivareta pasientsikkerhet. Studenten skal etablere en handlingsberedskap til å kunne fungere som funksjonsdyktig intensivsykepleier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MISP30
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Personsentrert intensivsykepleie til pasientgrupper med svikt i ulike organsystemer
- Medikamenthåndtering
- Bruk av respirasjons- og sirkulasjonsstøttende utstyr
- Bruk av utstyr for organstøttende behandling
- Stress, krise og mestring ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- Kommunikasjon og samhandling med pasienter, pårørende og kollegaer
- Pasientsikkerhet
- Fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved å være akutt og/eller kritisk syk
- Undervisning og veiledning av intensivpasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- inngående kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotika bruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
- inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
- selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
- bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
- bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger
- bruke spesialisert kunnskap og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
- anvende kunnskap og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- anvende kunnskap og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 8 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
For å bestå praksis 3 må studenten ha innfridd 90% nærværsplikt og ha bestått formelle evalueringer. Vurdering av praksis skjer i henhold til nasjonal forskrift for intensivsykepleierutdanning.I tillegg skal studenten ha godkjent et gruppearbeid tilknyttet praksis.
Fagperson(er)
Faglærer:
Kari Mette EllingsenEmneansvarlig:
Magnus NordbøFaglærer:
Line Johanne ØvrebøStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Intensivsykepleie - kliniske studier II (MIS122_1) | 10 |