Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 (SFP102)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP102
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø. Fokuset er hvordan SFO og skole utgjør sentrale arenaer i barns liv og i samfunnet, og hvordan SFO er i en særlig god posisjon til å fremme barns utfoldelse i lek, utvikling av vennskap, opplevelser av glede og livsmestring. Studentene skal øke sin bevissthet omkring SFO som en vesentlig ressurs i skolens og lokalmiljøets helhetlige arbeid med å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn.
Emnet handler dermed også om hvordan skole og SFO kan utvikle god kvalitet i samarbeid mellom sentrale aktører i barns oppvekstmiljø.
Opplæringsloven og retten til et trygt og godt skolemiljø gjelder også på SFO. Studentene vil gjennom dette emnet få inngående kjennskap til lovteksten og hvordan ansatte i skolen og på SFO kan bidra til å utvikle praksis som er i tråd med lovverket.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø, herunder ulike former for utenforskap, krenkelser og mobbing
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på helhetlig arbeid med læringsmiljø
- har kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer barns rettigheter i skole og SFO, herunder barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø
- har kunnskap om metodikk og verktøy som kan benyttes i skole og SFO for å sikre barns rettigheter til et trygt og inkluderende leke- og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for gode fellesskapsopplevelser, mestring, samt leke- og læringsaktiviteter som fremmer barnas helse, trivsel og læring og opplevelsen av å være inkludert
- kan samarbeide likeverdig og respektfullt med sentrale aktører i barns liv, så som foreldre, andre ansatte i skole og SFO og i lokalmiljøet
- kan gjennomføre samtaler med barn på anerkjennende og respektfull måte
- kan gjennom sin praksis forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
- er sensitiv i møte med barn og fanger opp signaler på at barn ikke har det trygt og godt
- iverksetter kunnskapsbaserte tiltak og samarbeider med andre når barn ikke har det trygt og godt
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i forskningsbasert kunnskap og bruker sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis
- kan samarbeide med andre og legge til rette for et helsefremmende miljø på SFO og skolen
- kan anerkjenne og vise respekt for alle barn og fange opp signaler på at barn ikke ar det trygt og godt
- kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft
- kan observere, planlegge og gjennomføre tiltak, samt evaluere og dokumentere tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
1 Refleksjonslogg (400-600 ord)
1 skriftlig arbeidskrav basert på drøftingen av en gitt case (1000 ord)
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Kari Stamland GusfreStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.