Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
180
Studieprogramkode
B-SFO-D
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i skolefritidspedagogikk
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
8 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Innhold i studiet:
Bachelor i skolefritidspedagogikk er en treårig utdanning som tilbys som deltidsstudium over fire år. Utdanningen skal kjennetegnes av høy faglig kvalitet, av helhet og sammenheng mellom lek, læring, spesialpedagogikk, fysisk aktivitet, kulturaktiviteter og praksis. Utdanningen vil i særlig grad kvalifisere for et meningsfylt og spennende praksisfelt med en variert hverdag i skolefritidsordningen og skoledagen. Gjennom variert og relevant tematikk, undervisning, studentaktiv læring, egen studieinnsats og praksis, legger studiet til rette for en utdanning der barnets beste står i sentrum. Skolefritidspedagogikken skal supplere og komplementere det øvrige pedagogiske tilbudet i skoledagen, og skal bidra til å ivareta og støtte opp om barnas utvikling. Programmet samarbeider tett med tilsvarende nordiske utdanningstilbud.
Oppbygging av studiet:
Studiet har to fordypninger:
Fordypning i praktisk-estetiske fag: 85 studiepoeng
Studentene skal kunne arbeide og legge til rette for varierte aktiviteter som ivaretar mangfold av uttrykksmåter, utfoldelse og barns helse, trivsel, samhandling og læring, på SFO og i skolen.
Den praktisk estetiske fordypningen består av emnene: 1. Digital pedagogikk, 2. Estetisk aktivitet og skaperglede, 3. Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1, 4. Fordypningsemnet; Fysisk aktivitet og bevegelsesglede 2 og 5. Bacheloroppgave m/vekt på fysisk bevegelsesglede. De tre første emnene utgjør bredden i fordypningen, mens fordypningsemnet og bacheloroppgaven utgjør en faglig spissing mot fysisk bevegelsesglede. Til sammen utgjør fordypningen 85 studiepoeng. Fellesnevneren for de estetiske fagene er barns utfoldelsesglede, mangfold i uttrykksformer gjennom lek og skaperglede. De estetiske fagene skal gi studentene kunnskap og innsikt i ulike metoder som de kan ta med seg inn i alle praksisperioder og i faglige refleksjoner rundt læring, inkludering og mangfoldstenkning.
Fordypning i spesialpedagogikk:
Fordypningen i spesialpedagogikk består av emnene: 1. Inkluderende leke- og læringsmiljø 1, 2. Inkluderende leke- og læringsmiljø 2, 3. Språk og Kommunikasjon, 4. Spesialpedagogikk 1, 5. Fordypningsemnet; Spesialpedagogikk 2 og 6. Bacheloroppgave med vekt på spesialpedagogikk. De fire første emnene utgjør bredden i fordypningen, mens fordypningsemnet og bacheloroppgaven utgjør en faglig spissing av spesialpedagogikk. Til sammen utgjør fordypningen 95 studiepoeng. Fellesnevneren for de spesialpedagogiske fagene er sårbare barn, støttende læringsmiljø og inkludering. De spesialpedagogiske fagene skal gi studentene kunnskap og innsikt i ulike teorier, metoder og tiltak som de kan ta med seg inn i alle praksisperioder og i faglige refleksjoner rundt trygt læringsmiljø, inkludering og mangfoldstenkning.
Valg av fordypning:
Studentene søker seg inn på den fordypningen de ønsker i begynnelsen av 6. semester. Studentene vil få mulighet til å velge mellom fordypning i spesialpedagogikk og fordypning i fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Ved overvalg til en av fordypningene vil studentene bli prioritert etter karaktersnitt fra de fem første semestrene. Halvparten av plassene fordeles på hver av fordypningene.
Arbeids- og undervisningsformer
Bachelorstudiet er et fleksibelt desentralisert studium som er organisert med både nettbasert og samlingsbasert samlinger. Det er lagt opp til tre fysiske samlinger på 2-3 dager i semesteret. De fysiske samlingene har en viktig rolle i å etablere et godt læringsmiljø og identitet som UiS-student. Samlingene skal også ivareta praktisk metodiske sider ved emnene. For de praktisk estetiske fagene er det viktig å gi studentene muligheten til å prøve ut ulike aktiviteter og metoder og få veiledning av faglærere. I semester med praktisk estetiske emner vil disse emnene bli prioritert. På samlingene vil det blant annet bli gjennomført forelesninger, internasjonale gjesteforelesninger, veiledning, akademisk skriveseminar, workshops og studentaktiviteter som styrker læringsmiljøet.
De nettbaserte samlingene består av ulike undervisningsformer og arbeidsmetoder. For hvert emne lages det en egen modul på Canvas som gir oversikt over pensum, arbeidskrav, eksamen og fagrelatert praksis. I hvert emne legges det ut undervisningsmateriale i form av blant annet innspilte forelesninger, podkaster og diskusjonstråder. I tillegg avholdes det 1-3 felles temakonferanser med ulike undervisningsformer som for eksempel flipped classroom, artikkelseminar, studentpresentasjon eller fagsamtaler. Det gis minst en skriftlig tilbakemelding på arbeidskrav i hvert emne, hvor fokuset er delt på faglig tilbakemelding og akademisk skriving. Et godt læringsmiljø er en sentral faktor for studentenes progresjon, trivsel og gjennomføringsevne og for å ivareta studentene deles de inn i kollokviegrupper hvor formell og uformell veiledning og støtte blir gitt.
Praksis:
Det er seks praksisperioder på til sammen 16 uker. I hver praksisperiode vil det være utvalgte undervisningsemner som skal være i fokus. Praksis skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i skolefritidsordningen (70%) og i skolen (30%). I semester 5 og 7 legges det til rette for at studentene kan ha internasjonal praksis. I semester 7 vil praksis være tilknyttet den fordypningen studenten velger. Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering. Det er beskrevet emneplaner for hver enkelt praksisperiode.
Praksis i semester 1, 2 og 3 kan tas på egen arbeidsplass hvis man allerede er ansatt i SFO/skole.
Det vil være løpende skikkethetsvurdering av den enkelte student gjennom hele studieløpet, både i praksis og på studiet ellers.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått studium skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor studiets tre fagretninger
- kunnskap om barns behov for omsorg, trygghet, trivsel, tilhørighet og anerkjennelse av og respekt for ulikhet og mangfold
- kunnskap om skolen som organisasjon og skolefritidspedagogikkens rolle inn i SFO og skole
- kunnskap om ledelse som støtter opp under utvikling av lærende organisasjoner
- kunnskap om gode rammer for helhetlig utvikling og læring gjennom lek, selvvalgte aktiviteter og samhandling med andre barn innenfor SFO og skole
- kunnskap om lekens betydning for å stimulere til vennskap, relasjonsutvikling, språkutvikling, undring og kreativitet og bevegelsesutvikling.
- kunnskap om relevant forskning og teori i valgt fordypning, som omfatter forskningsmetoder, vitenskapelig tenkemåter og etikk.
- kompetanse til å oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- legge til rette for fysisk aktivitet, lek, måltidsglede, kultur og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn med ulike alder og ulikt funksjonsnivå på barns premisser
- anvende arbeidsmåter for å ivareta og inkludere mangfold av språk, uttrykksformer og kulturer i lek og læring i SFO og skole.
- bruke faglige kompetanse til å reflektere rundt et helhetlig læringssyn og ivareta barns initiativ til samhandling, kreativitet, lek og læring i skole og SFO
- iverksette tiltak og skape trygge læringsmiljø som tar hensyn til et rikt mangfold, barns behov for autonomi og tilhørighet.
- legge til rette for at organisasjonen reflekterer og utvikler sin kompetanse og skolens praksis i tråd med rammeplanen for SFO og lærerplan
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- samarbeide tverrfaglig med aktører som er involvert rundt barnet og skape gode relasjoner mellom SFO, skole og hjem
- observere, planlegge, lede, reflektere og dokumentere varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- skape inkluderende og helsefremmende leke- og læringsmiljø som bidrar til gode utviklingsprosesser
- utveksle synspunkter og erfaringer på bakgrunn av kunnskap på fagområdet og bidra til nytenkning og innovative prosesser og utvikling av god praksis.
- sette seg inn i, formidle og kommunisere fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid i skole og SFO
Fagplan
Oppbygging av studiet:
Studiet har to fordypninger:
Fordypning i praktisk-estetiske fag: 85 studiepoeng
Følgende emner inngår i fordypningen:
- Digital pedagogikk (10 sp)
- Estetisk aktivitet og skaperglede (15 sp)
- Fysisk aktivitet og bevegelsesglede og måltidsglede 1 (15 sp)
- Fordypningsemne: Fysisk akt og bevegelsesglede 2 (30 sp)
- Bacheloroppgave (15 sp)
Studentene skal kunne arbeide og legge til rette for varierte aktiviteter som ivaretar mangfold av uttrykksmåter, utfoldelse og barns helse, trivsel, samhandling og læring, på SFO og i skolen.
De tre første emnene utgjør bredden i fordypningen, mens fordypningsemnet og bacheloroppgaven utgjør en faglig spissing mot fysisk bevegelsesglede. Til sammen utgjør fordypningen 85 studiepoeng. Fellesnevneren for de estetiske fagene er barns utfoldelsesglede, mangfold i uttrykksformer gjennom lek og skaperglede. De estetiske fagene skal gi studentene kunnskap og innsikt i ulike metoder som de kan ta med seg inn i alle praksisperioder og i faglige refleksjoner rundt læring, inkludering og mangfoldstenkning.
Fordypning i spesialpedagogikk: 95 studiepoeng
Følgende emner inngår i fordypningen:
- Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 (10 sp)
- Språk og kommunikasjon (15 sp)
- Spesialpedagogikk 1
- Inkluderende leke- og læringsmiljø 2
- Fordypningsemne: Spesialpedagogikk 2
- Bacheloroppgave
De fire første emnene utgjør bredden i fordypningen, mens fordypningsemnet og bacheloroppgaven utgjør en faglig spissing av spesialpedagogikk. Til sammen utgjør fordypningen 95 studiepoeng. Fellesnevneren for de spesialpedagogiske fagene er sårbare barn, støttende læringsmiljø og inkludering. De spesialpedagogiske fagene skal gi studentene kunnskap og innsikt i ulike teorier, metoder og tiltak som de kan ta med seg inn i alle praksisperioder og i faglige refleksjoner rundt trygt læringsmiljø, inkludering og mangfoldstenkning.
Valg av fordypning:
Studentene søker seg inn på den fordypningen de ønsker i begynnelsen av 6. semester. Studentene vil få mulighet til å velge mellom fordypning i spesialpedagogikk og fordypning i fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Ved overvalg til en av fordypningene vil studentene bli prioritert etter karaktersnitt fra de fem første semestrene. Halvparten av plassene fordeles på hver av fordypningene.
Hva kan du bli?
Studiet gir deg en profesjonsfaglig kompetanse rettet mot SFO og fritidspedagogikk.
Rammeplanen stiller i seg selv høye krav både til ledelse av SFO og kompetanse blant de ansatte og ved å ta denne utdannelsen vil du kunne bidra til kvalitets- og kompetanseløftet i SFO.
Studiet gir deg kunnskap som også er relevant for annet arbeid med barn og unge for eksempel i tiltak for ungdom, rådgivning og frivillige organisasjoner.
Graden kvalifiserer til masterstudier i spesialpedagogikk ved UiS og andre relevante utdanninger på mastergradsnivå.
Emneevaluering
Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer for emne og programevaluering.
For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år.
Evalueringen av emnene er forankret i universitetets øvrige kvalitetssystem.
Studieplan og emner
Oppstartssemester:
-
Obligatoriske emner
-
SFP201: Estetisk aktivitet og skaperglede
Andre år, semester 3
-
SFP202: Relasjoner, lek og læring 1
Andre år, semester 3
-
SFPPR3: Praksis 3
Andre år, semester 3
-
SFP203: Spesialpedagogikk 1
Andre år, semester 4
-
SFP204: Forskningsmetode
Andre år, semester 4
-
SFP301: Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1
Tredje år, semester 5
Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1 (SFP301)
Studiepoeng: 15
-
SFP302: Profesjon, organisasjon og ledelse 2
Tredje år, semester 5
-
SFPPR5: Praksis 5
Tredje år, semester 5
-
SFP303: Inkluderende leke- og læringsmiljø 2
Tredje år, semester 6
-
SFP304: Relasjoner, lek og læring 2
Tredje år, semester 6
-
SFPPR6: Praksis 6
Fjerde år, semester 7
-
SFPBAC: Bacheloroppgave i skolefritidspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fordypning
-
Fordypning i praktisk-estetiske fag
-
SFP402: Fysisk aktivitet og bevegelsesglede 2
Fjerde år, semester 7
-
-
Fordypning i spesialpedagogikk
-
SFP401: Spesialpedagogikk 2
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske emner
-
SFP101: Digital pedagogikk
Første år, semester 1
-
SFP102: Inkluderende leke- og læringsmiljø 1
Første år, semester 1
-
SFPPR1: Praksis 1
Første år, semester 1
-
SFP103: Språk og kommunikasjon
Første år, semester 2
-
SFP104: Profesjon, organisasjon og ledelse 1
Første år, semester 2
-
SFPPR2: Praksis 2
Første år, semester 2
-
SFP201: Estetisk aktivitet og skaperglede
Andre år, semester 3
-
SFP202: Relasjoner, lek og læring 1
Andre år, semester 3
-
SFPPR3: Praksis 3
Andre år, semester 3
-
SFP203: Spesialpedagogikk 1
Andre år, semester 4
-
SFP204: Forskningsmetode
Andre år, semester 4
-
SFP301: Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1
Tredje år, semester 5
Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1 (SFP301)
Studiepoeng: 15
-
SFP302: Profesjon, organisasjon og ledelse 2
Tredje år, semester 5
-
SFPPR5: Praksis 5
Tredje år, semester 5
-
SFP303: Inkluderende leke- og læringsmiljø 2
Tredje år, semester 6
-
SFP304: Relasjoner, lek og læring 2
Tredje år, semester 6
-
SFPPR6: Praksis 6
Fjerde år, semester 7
-
SFPBAC: Bacheloroppgave i skolefritidspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fordypning
-
Fordypning i praktisk-estetiske fag
-
SFP402: Fysisk aktivitet og bevegelsesglede 2
Fjerde år, semester 7
-
-
Fordypning i spesialpedagogikk
-
SFP401: Spesialpedagogikk 2
Fjerde år, semester 7
-
-