Spesialpedagogikk 1 (SFP203)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP203
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap:
- har kunnskap om høyfrekvente vansker hos barn som omfatter kognitiv, sosial-emosjonelle og kommunikasjon
- Har kunnskap om praktiske pedagogiske utfordringer knyttet til barn med høyfrekvente vansker.
- har bred kunnskap om spesialpedagogisk diskurs, historie og plass i samfunnet.
- har kunnskap om ulike observasjonsmetoder som kan brukes for å tolke samspillsdynamikk og kommunikasjonsutfordringer.
- har kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats og god kunnskap om § 9A.
Ferdigheter:
- kan arbeide etter individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning for barn med høyfrekvente vansker.
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver knyttet til observasjon av samspill i grupper av barn
- kan beherske observasjonsverktøy, samt tolke og formidle informasjon fra disse.
- kan formidle kunnskap om høyfrekvente vansker hos barn og støtte opp under forebyggende tiltak i læringsmiljøet.
- Kan følge barns opplevelser i læringsmiljøet og evne til å gripe inn og varsle når barn ikke har det trygt og godt.
Generell kompetanse:
- kan følge opp enkelt barn som trenger særlig støtte, sosial og faglig
- kan kommunisere- og samarbeide med andre for å sikre en helhetlig oppfølgning av barn med særlig behov for støtte.
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer inn mot kollegiumet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet individ og system nivå og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 4000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- 1 refleksjonsnotat (800-1000 ord) knyttes til eksamensfagtekst
- 1 rapport fra case (400-600 ord)
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie EvertsenStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 timer.