Inkluderende leke- og læringsmiljø 2 (SFP303)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP303
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2025
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
- Har bred teoretisk kunnskap om hva helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmijø innebærer
- har bred teoretisk kunnskap om den autoritative voksenstilen og kvalitet i interaksjoner mellom voksne og barn
- har teoretisk kunnskap om utenforskap, krenkelser og mobbing
- har kunnskap om effektive tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt på SFO/skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen rolle, og samarbeide med barn og andre aktører i det helhetlige arbeidet med å utvikle inkluderende leke- og læringsmiljø for alle barn
- Kan mestre å være en autoritativ voksen, og opptrer sensitivt og anerkjennende i interaksjoner med barn på SFO og skole
- kan aktivt forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
- kan avdekke og håndtere situasjoner der barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et inkluderende leke- og læringsmiljø som fremmer barns helse, trivsel og læring
- har kunnskap om forskningsbaserte strategier og tiltak som kan tas i bruk for å forebygge, avdekke og håndtere negative situasjoner i leke- og læringsmiljøet
- kan samarbeide respektfullt med barn, foreldre og andre sentrale aktører i barns liv
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk omkring egen rolle og praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
3000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- Observasjonslogg med kommentar, 400-600 ord
- Fagtekst 800-1000 ord knyttet til praksisperioden
Fagperson(er)
Faglærer:
Kari Stamland GusfreStudieprogramleder:
Svanaug LundeEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.