Praksis 3 (SFPPR3)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFPPR3
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om barns lek og estetiske utrykk sin betydning for helse og livsmestring
- kunnskap om seg selv og evne til selvledelse i møte med barns lek og skapende prosesser
- kunnskap om egen rolle som tilrettelegger og deltaker i sammenheng med lek og ulike estetiske utrykk og arbeidsformer, både i undervisning- og SFO delen av skoledagen
- kunnskap om praktisk tilrettelegging for barns uttrykksmåter, kreativitet, læring og danning
- kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og skaperglede og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
Ferdigheter:
Studenten kan:
- legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek forholde seg til barns lek og estetiske utrykk på en anerkjennende og respektfull måte
- planlegge og legge til rette for estetiske prosesser og allsidig lek og reflektere over eget arbeid i lys av rammeverk, teori og forskning
- kan lede barnegrupper og møte barns undring og skapende uttrykk med engasjement og anerkjennelse
- planlegge, gjennomføre, lede estetiske aktiviteter, både i undervisningsdelen og SFO- delen av skoledagen
- vurdere og evaluere egen deltakelse i lek og estetiske aktiviteter, både på egenhånd og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og bruke digitale ressurser under planlegging og gjennomføring av estetiske aktiviteter
- støtte og legge til rette for barns egen kunstneriske aktivitet i kunstformene musikk, drama og kunst/håndverk og kunne tilpasse dem til elevenes forutsetninger, interesse og lokale rammefaktorer
Generell kompetanse
Studenten kan
- bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.
- legge til rette for, støtte og inspirere til et mangfold av lek og estetiske aktiviteter
- vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft
- ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
- kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til egen kommunikasjon og væremåte
- analysere og kritisk vurdere hvordan lek og estetiske aktiviteter kan bidra til samspill mellom barn og mellom barn og ansatte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For de 10 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.
Arbeidskrav knyttet til Estetiske fag og skaperglede (SFP201) og Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202). Se emneplan for fagene.
- Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Svanaug LundeEmneansvarlig:
Kirsten HalleStudieprogramleder:
Svanaug LundePraksiskoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet består av gruppediskusjoner og individuell veiledning.
Praksis kan ikke tas ved egen arbeidsplass