Begynneropplæring 1-7 med vekt på grunnleggende ferdigheter (VBO110)
Studiet retter seg mot lærere på barnetrinnet og finansieres gjennom Kompetanse for kvalitet, Udir. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med en studiebelastning tilsvarende 15 studiepoeng per semester. Tilbudet er delvis nettbasert. Studiet gjennomføres med en organisering som er tilpasset arbeidssituasjonen til lærere. I hvert semester er det tre fysiske samlinger på 3 dager.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VBO110
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har
• kunnskap om teorier og forsking knyttet til utvikling av grunnleggende ferdigheter i en flerspråklig skole
• kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring som kan fremme læring og engasjement
• kunnskap om elevenes språklige, skriftspråklige og matematiske utvikling
• kunnskap om ulike vurderingsformer og kartleggingsverktøy i begynneropplæringen
• kunnskap om inkludering, tidlig innsats og tilpasset opplæring
• kunnskap om hva den digitale utviklingen betyr for fagenes innhold og arbeidsmetoder
• kunnskap om overgang barnehage/skole
Ferdigheter
Kandidaten kan
• anvende forskningsbasert kunnskap til å planlegge og gjennomføre god og engasjerende lese- skrive og matematikkundervisning som fremmer undring og kreativitet for alle elever
• legge til rette for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
• reflektere over egen praksis i lys av teori og forsking og bruke fagspråk muntlig og skriftlig
• vurdere elevenes lese-, skrive og matematikkompetanse og gi læringsfremmende respons
• kartlegge lese-, skrive -og regneferdigheter, kjenne igjen tidlige tegn på elever som strever med disse ferdighetene og sette i gang tiltak.
• bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i begynneropplæringen
• legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en flerspråklig skole
• anvende faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon over egen og skolens praksis
• bidra til å utvikle god praksis når det gjelder lese-, skrive- og matematikkundervisning gjennom erfaringsutveksling med kolleger og samarbeidspartnere
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappevurdering med 2 bearbeidede fagtekster og tilhørende refleksjonsskriv. For studenter som ønsker å avslutte studiet etter en studiebelastning tilsvarende 15 studiepoeng, gis det mulighet til å levere mappe etter høstsemesteret. Mappa vil da inneholde 1 fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
• Studentene skal prøve ut og reflektere over undervisningsopplegg gjennom 4 skriftlige, individuelle tekster på 2000 ord.
• Studentene skal gjennomføre 2 gruppearbeid med muntlig presentasjon for faglærer og medstudenter. Ett av disse gruppearbeidene skal også deles i eget kollegium.
• Etter hver samling skal studentene skrive refleksjonslogg på ca. 500 ord, totalt 6 stk.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8. Kravene under 12 vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Inga Kjerstin BirkedalEmneansvarlig:
Edle Inga BentsenStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenStudiekoordinator:
Ellen RafosArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Begynneropplæring (1.- 7. trinn) (VBO101_1) | 30 |