Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)
Tekstarbeid i norskfaget (30 stp.) er kombinert nettbasert og samlingsbasert videreutdanning innen Kompetanse for kvalitet, retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 stp. i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med fagfornyelsen (LK20) og invitere til nytenking om norskfaget som tekstfag, med vekt på arbeid med skjønnlitterære tekster. Det forventes oppmøte til de fysiske samlingene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VNO210
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:
• literacy som perspektiv på læreplanverket;
• fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet
• tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur
• noen sentrale litteraturteorier
• utforskende og dialogisk undervisning
Ferdigheter:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
• analysere og drøfte tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur
• anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning til planlegging av egen undervisning
• reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner
• utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy
• tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplanverk
Generell kompetanse:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
• formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig
• legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk
• planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid
• reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter
• tenke nytt og kritisk om egen, kollegiets og skolens praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer |
Mappeevaluering med én bearbeidet fagtekst og tilhørende refleksjonsskriv.For studenter som velger å avslutte studiet etter et semester, gis mulighet til å ta eksamen i 15 stp.
Mappa vil da inneholde én fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Høst:
• Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 2000 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
• To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål
• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)
Vår:
• Innlevering av en fagtekst (3500 ord +/- 10%).
• Et refleksjonsnotat på 500 ord.
• Kunnskapsdeling på egen skole
• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)
• Studenten velger selv målform på arbeidskravene
Lærere som har hatt fritak fra vurdering i sidemål, kan levere alle arbeidskrav høst og vår på selvvalgt målform.