Nytt kommunikasjonsstudium på topp fem-liste

Det nye årsstudiet i kommunikasjon ved UiS er universitetets fjerde mest søkte studium i kategorien primærsøkere per studieplass.

Om få måneder starter nye kommunikasjonsstudenter studiene sine ved Universitetet i Stavanger. Foto: UiS/Siri Jeanette Pedersen.

– Det er veldig gledelig at så mange ønsker å studere kommunikasjon ved UiS. Det viser at vi har klart å få på plass et studium samfunnet har behov for, sier Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Søkertallene fra Samordna opptak viser at totalt 228 primærsøkere har søkt på de 30 studieplassene som UiS, herunder Det samfunnsvitenskapelige fakultet og Institutt for medie- og samfunnsfag, tilbyr. Det betyr at nær åtte søkere kjemper om én studieplass.

Stor interesse før fristen

I forkant av søknadsfristen mottok Institutt for medie- og samfunnsfag mange henvendelser fra mulige søkere som viste interesse for studiet.

– At de har tatt steget og faktisk søkt seg til utdanningen, er svært positivt. Dialogen med bransjen i utredningsarbeidet av studiet viste at det er et stort behov for kommunikasjonsfaglig kompetanse og påfyll, og vi ser fram til å bidra til å dekke dette behovet for framtidige og nåværende kommunikatører, sier Borgen.

Studiet styrker Institutt for medie- og samfunnsfags studieportefølje innen mediefag, som allerede består av bachelorstudiene innen journalistikk og fjernsyns- og multimedieproduksjon og masterstudiet i dokumentarproduksjon. Mediemiljøet har totalt en økning i søkertallene på 119 prosent.

– Dyktige fagfolk med høy kompetanse innenfor mediefaget og samfunnsvitenskap for øvrig skal sørge for å gi kommunikasjonsstudentene solide ferdigheter innen faget, sier Borgen.

Her kan du lese mer om årsstudiet i kommunikasjon.

Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, gleder seg over gode søkertall til det nye årsstudiet i kommunikasjon. Foto: UiS/Live Kolstad Kvalsvik

Andre populære samfunnsvitenskapelige studier

Også bachelorstudiene i sosialt arbeid, barnevern og psykologi, tilbudt av Institutt for sosialfag, utmerker seg blant årets søkertall:

• Psykologi har 313 primærsøkere på 64 studieplasser. Nær fem søkere kjemper om èn studieplass.
  • Sosialt arbeid har 312 primærsøkere på 107 studieplasser. Nær tre søkere kjemper om èn studieplass.
  • Barnevern har 279 primærsøkere på 105 studieplasser. Nær tre søkere kjemper om èn studieplass.

Sammen med kommunikasjon havner disse studiene også på listen over UiS’ mest søkte studier. Psykologi ligger på fjerdeplass, sosialt arbeid på femteplass, barnevern på syvendeplass og kommunikasjon på niendeplass.

– At fire samfunnsvitenskapelige studieprogrammer er blant UiS’ ti mest søkte studier, er fantastisk. Vi ser fram til å ønske alle våre nye studenter velkommen i august, sier Borgen.

Økning i primærsøkere til masterstudium

Blant de samfunnsvitenskapelige masterstudiene er det Service Leadership in International Business, som tilbys av Norsk hotellhøgskole, som har størst prosentvis økning i antall primærsøkere i det lokale opptaket. 28,6 prosent flere har søkt seg til dette studiet i år sammenlignet med i fjor. Totalt 81 primærsøkere kjemper om de 15 studieplassene som tilbys.

– Vi gleder oss over å se at enda flere ønsker å ta dette masterstudiet i år, som var nytt i fjor, sier Borgen.

Her kan du lese mer om alle søkertallene ved UiS.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik