Hvert år siden 2017 har fakultetet lyst ut 1 million kroner til utdanningsprosjekt som skal bidra til å heve kvaliteten på undervisningen og læringsmiljøet.
TN-fakultetet har i årene 2017-2022 satt av strategiske midler til å heve utdanningskvaliteten og stimulere til et godt læringsmiljø for studentene. Det er Arbeidsgruppe for undervisningskvalitet og læringsmiljø som har lyst ut midlene på vegne av dekan, gjort tildelinger og fulgt opp prosjektlederne.
2017-2022
20
1 million kroner årlig
Disse prosjektene har fått støtte
Alle prosjektene har blitt presentert på fakultetets årlige utdanningsseminar. Under seminarene deles erfaringer. Hva har pengene blitt brukt til? Hva har fungert godt? Hva har vi lært?
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet satser på utdanningskvalitet, og hvert år siden 2017 har det blitt lyst ut 1 million kroner til prosjekt som har som formål å bedre undervisningen og læringsmiljøet for våre studenter.
Prosjektene skal bidra til innovasjon og utviklingsarbeid i utdanningene og til at nye undervisnings-, lærings- og vurderingsformer prøves ut og innføres. Alle prosjekt må forholde seg til minst ett emne eller studieprogram. Det kan søkes om midler til prosjekt som det er mulig å prøve ut innenfor eksisterende emne- og programbeskrivelser og til prosjekt som planlegger å utvikle nye emner eller studieprogram. Sist, men ikke minst, prosjektene bør involvere studenter i planlegging og gjennomføring.
Fagdialog om utdanningsprosjekt ved TN
Prosjektet er et samarbeid mellom arbeidsgruppen for undervisningskvalitet og læringsmiljø ved fakultetet og NettOp.
I perioden 2017-2022 har TN-fakultetet hatt en stor satsing på utdanningskvalitet. Arbeidsgruppe for undervisningskvalitet og læringsmiljø ved TN har på vegne av dekan tildelt prosjektmidler, og hele 19 prosjektledere fra alle institutt har vært i sving. Målet har vært å heve kvaliteten på undervisningen og forbedre læringsmiljøet for studentene våre. Mye godt arbeid er kommet ut av denne satsingen, og i 2022 var tiden inne for å presentere noen av prosjektene. Gjennom et samarbeid med NettOp, lagde vi fire filmer. Filmene er spilt inn som en samtale mellom leder for arbeidsgruppen, Magne Sydnes, og fire prosjektledere. Episodene ble spilt inn i perioden september 2022 til januar 2023. Vi planlegger å produsere flere filmer etter hvert.
Programmering av studenter for studenter
Prosjektledere er Nestor Cardozo ved Institutt for energiressurser og Erlend Tøssebro ved Institutt for data- og elektroteknologi.
Programmering er en grunnleggende ferdighet for bacheloringeniørstudenter ved vårt fakultet. Studentene tar et grunnleggende programmeringskurs i første semester, og et numerisk modelleringskurs i tredje semester. Dette er bra, men likevel sliter elevene med å utvikle sine beregningsevner, og bruke dem til å løse relevante problemer. Noe av problemet er at materialet som dekkes i de obligatoriske emnene kanskje ikke fullt ut relaterer seg til studentenes erfaring og motivasjon. Det er også vanskelig å lære dette materialet i en klasse med mange elever.
Dette prosjektet har som mål å gi studentene meningsfulle programmeringsmoduler i Python, som dekker viktige oppgaver som å lese data, plotte data, analysere data og lage prognosemodeller. Modulene består av filmer, notatbøker og datasett, som skal utarbeides av studentene som jobber i prosjektet.
Digitale brettspill i undervisningen
Prosjektleder er Damiano Rotondo ved Institutt for data- og elektroteknologi (IDE).
Dette prosjektet dreier seg om utvikling og pedagogisk vurdering av et pedagogisk brettspill, som skal brukes som tilleggsverktøy i bachelorstudiet i reguleringsteknikk og kretsdesign. Bruken av spillelementer i utdanningen, også kjent som «gamification», har blitt favorisert av lærere på tvers av disipliner av flere grunner. For det første flytter gamification klasserommet fra en lærerorientert til en mer elevorientert tilnærming til utdanning når læringsaktiviteten er selvstyrt og selvutført.
Dataassistert formativ vurdering i fysikk
Prosjektledere er Alex B. Nielsen og Alexander Rothkopf ved Institutt for matematikk og fysikk (IMF).
I dette prosjektet er målet å hjelpe studenter i introduksjonsforelesninger i fysikk til å mestre emnet gjennom innovativ øvelsesdesign. I fysikkundervisningen ved UiS har de en lang tradisjon med å tildele ukentlige øvelser til førsteårsstudenter. Disse øvelsene gjør at studenten kan måle læringsframgangen sin i løpet av semesteret, men aktiverer dem også ved å bruke beregningsmetodene til fysikk.
Interaktive simuleringsøvelser i biologi- og kjemifag
Prosjektleder er Hanne R. Hagland ved Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi (IKBM).
Bruk av digitale verktøy for å forbedre studentenes læringsutbytte, har blitt stadig mer aktuelt det siste tiåret. I biologi og kjemi er innlæring av ferdigheter en viktig del av utdannelsen, og bruk av spillbasert læring innen biofag har vist seg å være et velfungerende supplement til innøving av teori og praksis. Vi har erfart at det finnes mange gode digitale alternativer for forelesninger, men i fag der laboratorieundervisning er en del av emnet, er det behov for å tenke nytt. I dette utviklingsprosjektet ønsker vi å undersøke om digitale simuleringsøvelser kan komplimentere fysisk lab, der den digitale øvingen gir utvidet forståelse for analysen og gjennomføring av denne, mens den fysiske øvingen er mer en målrettet taktil øvelse i hvordan en utfører ulike steg i en analyse, uten nødvendigvis å ha reelle reagenser og prøvemateriale tilgjengelig.