Europacupmester i håndball skriver master om garderobe-kultur

Sammen med håndballaget Nærbø vant UiS-student Lars Sigve Hamre Europacupen i helgen. Mot slutten av juni leverer han masteroppgave med en tematikk han har et spesielt forhold til: Garderobe-kultur.

Publisert Sist oppdatert

fire menn i blåe drakter smiler til kamera. De står tett, holder armene opp og de to i midten holder sammen et trofé opp mot kamera.

(Fra venstre:) Tord Haugseng, Lars Sigve Hamre, Rassin Haugseng, Andreas Horst Haugseng kunne løfte gull-trofeet da de vant returkampen over Baia Mare i Romania i helgen 26-27. Foto: Solveig Jåstad.


Sammen med resten av lagkameratene i Nærbø IL er Lars Sigve Hamre fersk europacupmester i håndball. Vel hjemme fra Romania etter kampen som endte med gull venter eksamensinnspurt og innlevering av masteroppgave ved UiS i slutten av juni.

Glad for nettundervisning

Masterstudier i idrettsvitenskap, praktisk-pedagogisk utdanning og cupmesterskap i håndball. Det høres travelt ut. Og rekkefølgen av prioriteringer har nok gått i håndballens favør det siste året, innrømmer Hamre. UiS-studenten er ikke redd for å ha mye å gjøre, men legger heller ikke skjul på at våren har blitt litt annerledes enn han forestilte seg, på flere måter.
– Og jeg må faktisk innrømme at jeg har vært takknemlig for nettbasert undervisning de siste årene, det har spart meg for mye tid på veiene mellom Ullandhaug og trening på Nærbø, sier europacupvinneren.

Travel praksisperiode

Litt mer om denne våren som ble noe annet enn hva han hadde sett for seg. Da Lars Sigve Hamre startet praksisperioden sin i praktisk pedagogisk utdanning ved Jåttå videregående skole i februar, «kunne det hende» at det ble en håndballkamp eller to det måtte tilrettelegges for. Dersom du har fulgt utviklingen til håndballaget Nærbø det siste året, er Lars Sigve Hamre muligens et navn du har merket deg. Den 24 år gamle bakspilleren blir ofte trukket fram som en nøkkelspiller. Håndballen har absolutt gjort våren både travlere og mer innholdsrik for Hamre.
I helgen vant Nærbø finalen over Baia Mare i Romania i en kamp som bød på temperatur, flotte skåringer, entusiastisk publikum og enorm vinnervilje hos det tilreisende bortelaget fra Jæren. Med returseieren i Romania i boks på toppen av allerede vunnet hjemmekamp tok laget sin første tittel på seniornivå.

– Vi er imponert over oss selv og det vi har oppnådd som lag. Vi har sett at vi har gode kvaliteter som har brakt oss til en finaleseier, sier Hamre.

Etter seier i Romania i helga, er det nå eksamensinnspurt og innlevering av masteroppgave i slutten av juni. Lars Sigve Hamres oppgave handler om garderobekultur.

En dyktig formidler har gitt inspirasjon

Jeg skal se på hva garderobekulturen i håndball gjør med prestasjon i et lag, forteller Hamre.
Hamre har intervjuet spillere fra flere håndballag om humor, dialog og kultur i garderoben. Han ser på språket spillerne bruker i garderoben, vennskapene som dannes, hvordan nye spillere integreres, den vennskapelige kjeklingen og historier som fortelles. Hamres masteroppgave konsentrerer seg først og fremst om herregarderoben.

– Målet for studien er å vise hvor stor betydning garderobekulturen har for prestasjonen i et lag, sier Hamre.
Han trekker fram sin veileder, Rune Giske, som en viktig inspirator og årsak til valg av tematikk for oppgaven. Giske døde for kort tid siden, og for Hamre førte hans bortgang til at det ble ekstra viktig å fullføre semesteret på en god måte. Han ønsker å hedre veilederen og foreleseren sin.

– Rune var en flott formidler. Jeg har kjent ham i flere år, og han betydde mye for meg som student. Nå håper jeg å kunne bli en god lærer som har betydning for elevenes trivsel og utvikling. Her tror jeg idrett og kroppsøving er viktige arenaer og fag, avslutter Hamre.

Tekst: Kristin Vestrheim Cranner. Foto: Privat.

Mer fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora:

Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen ‒ 2024

Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisni...

Bærekraftdidaktisk verksted (BDV)

BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus...

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...

Pilotprosjekt resulterte i formidlingsopplegg

I samarbeid med Kulturtanken og Den kulturelle skolesekken har DDV utviklet et formidlingsopplegg til dataspillene "Embr...

Data- og spillveileder for lærere

Har du lyst til å bruke data- og videospill i undervisning, men er usikker på hvilke spill som egner seg? Og kanskje øns...

Tre nye meritterte undervisarar ved UH-fakultetet

Professor Finn Arne Jørgensen (IKS) har saman med førsteamanuensis Tuula Skarstein (IBU) og førsteamanuensis Janne Fausk...

Hvordan beholde engasjement?

Andrew Hargreaves, professor II ved UiS, og Dennis Shirley, professor ved Boston College, holdt seminar om sin nye bok f...

Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags b...

Utviklar forsking og gode praksisar i kritisk tenking

Friske EU-midlar forlengar internasjonalt UiS-prosjekt med tre år.

Lærerstudenter får fri tilgang til framtidens klasserom

Lærerstudentene ved Universitetet i Stavanger får nå et fortrinn mange vil misunne dem for. De får fri tilgang til Didak...

Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren

Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig ut...