Ling Guo er KSUs nye postdoktor

Skal jobbe med systematiske kunnskapsoversikter innen spesialpedagogikk de neste to årene.

Ling Guo, KSU
Ling Guo er på plass i lokalene til Kunnskapssenter for utdanning (KSU) fra og med denne uken. (Foto: Leif Tore Sædberg)

Kinesiske Ling Guo er Kunnskapssenter for utdannings (KSU) siste tilvekst. Vår nye postdoktor startet i jobben denne uken.

Guo er født og oppvokst i Leshan i det sørvestlige Kina, en by med rundt 1,2 millioner innbyggere. Området er kjent for Emei-fjellet, sin kjempemessige Buddha-statue og sine pandaer.

Doktorgrad i Tsjekkia

Etter å ha fullført skolegangen studerte Guo pedagogikk i den større nabobyen Chongging og tok deretter en master i spesialpedagogikk i storbyen Shanghai. Med en fersk master i bagasjen fikk Guo jobb ved universitetet i hjembyen, der hun underviste i tre år.

Ferden gikk deretter til utlandet og Tsjekkia, der Guo tok doktorgraden ved Palacky-universitetet i Olomouc. Avhandlingen hadde tittelen «Research on family quality of life in families of young children with disabilities in China» og ble fullført i 2020.

I løpet av de fire årene i Tsjekkia hadde stipendiaten et fire måneders studieopphold i finske Jyväskele, og fikk dermed en smakebit av både nordisk akademia, klima og kultur. Det skulle bli mer, men veien videre skulle gå om hjemlandet og hjembyen.

Retur til Europa

Etter to nye år som ansatt ved universitetet i Leshan dukket annonsen om jobben ved Kunnskapssenter for utdanning opp. Dermed bar det til Europa igjen, til høstlige Stavanger. I disse dager har Ling Guo sin første arbeidsuke som postdoktor, i KSUs lokaler i Hagbard Line-bygget.

Jeg ser fram til å starte arbeidet for fullt. KSUs arbeid med systematiske kunnskapsoversikter er en svært god mulighet og erfaring for meg, sier Guo.

Arbeidsoppgavene hennes vil innebære å gjennomføre systematiske kunnskapsoversikter innen spesialpedagogikk. Guos stilling er knyttet til KSUs arbeid innen SpedAims-senteret.

Tekst: Leif Tore Sædberg, KSU