Kan unge lesere lære om den sosiale virkeligheten gjennom å lese dialoger i litteraturen?
Vi trenger hjelp fra ungdommer og voksne som ønsker å bidra til å få mer kunnskap om sammenhengen mellom lesing av litteratur og det å forstå den sosiale virkeligheten.
Er du ungdom på 16 eller 17 år, eller voksen mellom 20 og 35, og kunne tenke deg å bidra? Da hadde vi satt stor pris på om du kunne delta i vår spørreundersøkelse!
Hvis du er lærer i 1. eller 2. klasse på vgs, ville vi satt stor pris på om du også tipset elevene dine om denne undersøkelsen.
Hvis du har noen spørsmål om undersøkelsen, kan du kontakte professor Anne Mangen (anne.mangen@uis.no).
Hvis du ønsker å være med på denne undersøkelsen, følg qr-koden eller lenkene under. Der blir du bedt om å svare spørreskjema, lese noen enkle tekster og svare på noen spørsmål etterpå.
Deltakerne vil få et gavekort på 100 kr som takk for hjelpen.
Alle deltakerne vil være anonyme, og all datainnsamling i prosjektet skjer selvfølgelig i tråd med alle retningslinjer om etikk og personvern.
QR-kodene fører deg til spørreundersøkelsen. Det er to undersøkelser: En for 16-17-åringer, og en for 20-35-åringer. Du kan også finne undersøkelsene ved å følge disse lenkene: Lenke til spørreundersøkelse for 16-17-åringer. Lenke til spørreundersøkelse for 20-35-åringer.
Det å lese lange tekster er viktig for å opprettholde fokus og utholdenhet over lang tid. For å motivere kanskje spesielt ungdommer til å lese lengre tekster, ville det være nyttig å vite mer om hvilke typer tekster og aspekter ved tekstene som gjør at lesere fordyper seg i romaner.
Det finnes forskning som viser at det å lese skjønnlitteratur kan gi oss innsikt i andre menneskers "indre liv". Når vi leser romaner, må vi sette oss inn i romankarakterenes følelser, tanker og motivasjoner for å forstå fortellingene. Det er derfor mulig at det å lese skjønnlitteratur kan være med på å bygge sosiale ferdigheter hos ungdommer, som er i en alder der det å forstå andre menneskers synsvinkler fortsatt er under utvikling. Men vi vet ikke hvordan romaner bidrar til dette. Vi vet også lite om hva i teksten som er mest effektivt for å hjelpe leserne til å fordype seg i romaner
Forskning på samtaler i litteraturen
I forskningsprosjektet FictDial vil vi undersøke forholdet mellom samtaler som finner sted i litteraturen og leserens opplevelse av å leve seg inn i teksten og i karakterene. Kan samtalen, og måten denne er beskrevet på, spille en rolle for hvordan og i hvor stor grad vi lever oss inn i fortellinger og i karakterene som befolker dem?
I studien bruker vi metoder fra ulike fagområder, blant annet psykologi og litteraturvitenskap, for å studere dialoger i litteraturen. Prosjektet involverer forskere innenfor utdanningsvitenskap, empirisk leseforskning, narratologi og kognitiv vitenskap, ved Lesesenteret, UiS, Universitetet i Oslo og Universitetet i Utrecht.