I Forskerpraten blir vi bedre kjent med forskerne ved Lesesenteret. Hvem er de, hva driver de med, og hva motiverer dem? Les intervjuene her!
– Noen ganger må læreren holde litt igjen
– Jeg vil at skolen skal være en plass der de unge lærer å tenke, sier professor Atle Skaftun.
- Å lese med unger er en kjempeviktig ting!
Hvis Trude Hoel fikk ubegrenset med penger, ville hun delt ut bøker og gitt litteraturformidlere til alle barn i Norge. Og så ville hun forsket på hva som skjedde.
– Det er når ein prøver nye ting at ein lærer mest
Margunn Mossige hadde tenkt å ha ei fagleg oppdateringstid i fred etter åtte år som travel leiar for skuleutvikling ved Lesesenteret. Men så veldig roleg har det ikkje blitt.
– Jeg kan aldri få for mange tekster!
Barns tekster er det beste som finnes! Det er lite som overgår barns skriving, mener førsteamanuensis Anne Håland.
Å ikkje gløyma barn si stemme
Åse Kari H. Wagner kunne godt tenkt seg å bruka meir tid, krefter og pengar på å finna ut korleis ein kan løfta fram og utvikla munnlegheit og dialog i begynnaropplæringa.