SpedAims samler krefter fra de beste fagmiljøene i Norge for å heve kvaliteten på forskning og praksis innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Fem spesialpedagogiske miljøer i Norge har fått 32 millioner fra Forskningsrådet til å styrke den spesialpedagogiske forskningen i Norge. Målet for senteret er å skape det beste grunnlaget for kunnskapsbasert spesialpedagogisk praksis i skole og barnehage. Senteret ledes av Monica Melby-Lervåg og Øistein Anmarkrud fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og er et samarbeid mellom UiO, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord Universitet.
Den formelle åpningen av det nye senteret skjer fredag 1. oktober. Fullstendig program for senterets kick-off og påmelding til fysisk deltakelse finner du her. Arrangementet blir hybrid, og du vil også kunne følge åpningen på Zoom.
Program
- Ona Bø Wie, instituttleder Institutt for spesialpedagogikk, UiO, ønsker velkommen
- Guri Melby, kunnskaps- og integreringsminister
- Monica Melby-Lervåg, professor og direktør i SpedAims
- Rita Hvistendahl, dekan Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
- Kulturelt innslag: Jannike Kruse
- Anne Magdalena Solbu Kleiven, divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet
- Inga Bejer Engh, barneombud
- Annemarie Bechmann Hansen, direktør i Statped
- Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge
Fra UiS sin side er hele fire enheter involvert i prosjektet. Lesesenteret og Kunnskapssenter for utdanning skal lede hver sin arbeidspakke, mens Læringsmiljøsenteret og Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk bidrar inn i to andre arbeidspakker.
Les også: Nytt senter samler toppkompetansen på spesialpedagogisk forskning
Kunnskapssenter for utdanning skal lede arbeidet med systematiske kunnskapsoppsummeringer. Senterleder Elaine Munthe gleder seg til å komme i gang.
- Kunnskapsoversikter spiller en stor rolle for praktikere og forskere fordi de kan si noe om hva vi allerede vet eller har god grunn til å anta har betydning for utvikling av inkluderende praksiser i ulike klasser. De kan også identifisere områder hvor vi har lite forskning, og hvor vi bør arbeide systematisk med ny forskning. Vi gleder oss til å være med på dette viktige arbeidet og å bidra til gode kunnskapsoversikter sammen med andre forskere i SpedAims, sier hun.
Oddny Judith Solheim på sin side er sentral i Lesesenterets arbeid inn i Spedaims, og leder også en av arbeidspakkene.
- Senteret gir oss en fantastisk mulighet til å samarbeide på tvers av institusjoner for å øke kvaliteten og relevansen av spesialpedagogisk forskning. I tillegg står formidling av forskningsresultater sentralt. Målet er at forskningsbasert kunnskap skal nå helt ut til skoler og barnehager og slik bidra til å forbedre spesialpedagogisk praksis, mener hun.
Ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedaogikk (IGIS) er instituttleder Lars Rune Waage klar for å yte sin skjerv.
- Selv om omfanget av deltakelsen i SpedAims for IGIS sin del er begrenset, ser vi fram til å bidra inn mot det som er et framvoksende spesialpedagogisk felt, gjennom å veilede en stipendiat innenfor temaet matematikkvansker, forteller han.