Therese Log Bergjord tildelt HHUiS Alumnipris 2021

Therese Log Bergjord, CEO i Skretting og en internasjonal kapasitet innenfor havbruksnæringen, er tildelt Handelshøgskolen ved UiS Alumnipris for 2021.

Therese Log Bergjord. Foto: Skretting

Alumniprisen tildeles tidligere studenter fra Handelshøgskolen ved UiS som har utmerket seg i samfunns- og/eller næringsliv. Årets vinner er Therese Log Bergjord.

Log Bergjord tok graden høgskolekandidat i økonomi og administrasjon fra tidligere Høgskolesenteret i Stavanger, nå Universitetet i Stavanger i 1989. Studiet i Stavanger ble starten på et utdanningsløp innenfor økonomi og ledelse og en karriere i næringslivet. I dag jobber hun som CEO i Skretting.

Kvinner og ledelse

Prodekan for undervisning, professor Aslaug Mikkelsen delte ut prisen onsdag 24. november under festaften for uteksaminerte kandidater (alumnere) fra Handelshøgskolen ved UiS. Mikkelsen trakk i begrunnelsen for prisen frem Log Bergjords engasjement for at flere kvinner må ha ambisjoner om å bli ledere. Prisvinneren må sies å være forbilde i så måte gjennom sin karriere som leder både nasjonalt og internasjonalt.

Log Bergjord benyttet også festaftenen til å oppfordre sine kvinnelige medalumnere til å ta og søke utfordrende lederstillinger.

– Dere kan ikke skylde på andre at det ikke er flere kvinnelige toppledere, hvis dere ikke tør eller vil søke denne type utfordringer selv.

Prisvinner Therese Log Bergjord med leder av juryen, prodekan Aslaug Mikkelsen

Årets Alumn har har hatt ledende stillinger og styreverv i flere store selskaper både nasjonalt og internasjonalt. Hun har vært visepresident for styret til NHO, styremedlem i Norsk Olje og Gass og SR-bank for å nevne noen.

Bærekraftig sjømatproduksjon

I tillegg til å være CEO i Skretting er Log Bergjord styreleder i SeaBos, som jobber for en vitenskapelig basert global endring til en bærekraftig sjømatproduksjon og sunn forvaltning av havene.

I 2020 ble hun tildelt IntraFish Person of the year som utaler følgende om vinneren: “Never afraid to speak out, executive has tirelessly pushed the industry to innovate and change, pulling people together to talk openly about the challenges around reducing the aquaculture industry's footprint and enabling sustainable growth.”

Nettopp det å sette fokus på bærekraftig utvikling og reduksjon av klimaavtrykk har vært viktig for prisvinneren og dette spesielt i en industri som står overfor mange slike utfordringer og samtidig er en viktig bidragsyter til matproduksjonen i verden.

Om UiS Alumni

UiS Alumni er et nettverk for tidligere studenter ved UiS. Handelshøgskolen har en egen gruppe for kandidater med grad innenfor økonomisk-administrative fag og rettsvitenskap ved UiS.

Ønsker du å bli Alumni-medlem? Trykk her for å melde deg inn