Marthe Lønnum

Universitetslektor

Logo UiS

Kontakt

E-post: marthe.lonnum@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

(2021)

Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk.

Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.

ISSN 2535-7697.

Volum 15.

Hefte 2.

s.19-35.

DOI: 10.23865/up.v15.2549

Lønnum, Marthe; Mørk, Peter

(2020)

ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 14.

Hefte 1.

DOI: 10.5617/adno.7898

Bøker og kapitler

Lønnum, Marthe; Kvithyld, Trygve

(2017)

Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen.

Lorentzen, Vibeke; Lønnum, Marthe

(2014)

Linjerespons - veiledning før punktum er satt. I: Vurdering av skriving.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245017243.

s.65-76.

Formidling

Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved

(2024)

Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn.

Skriv!Les!2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Fredagsvik, Maren Skjelstad; Lønnum, Marthe; Staberg, Ragnhild Lyngved

(2024)

Symposiumtittel: THE ROLE OF BIOLOGY EDUCATION IN PREPARING FOR A WARMING WORLD Tittel på presentasjon: A case study of Norwegian primary school students’ decision-making related to a local and authentic sustainability dilemma.

ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“;

2024-07-01 - 2024-07-05.

Lie, Tove Grete; Lykknes, Annette; Lønnum, Marthe

(2023)

Grade 5-7 teachers’ understanding of, and experiences with source criticism.

ESERA 2023;

2023-08-28 - 2023-09-01.

Lønnum, Marthe

(2023)

Intervensjonen i CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education) og noen sentrale resultater.

Kick off for prosjektet "TASTE didactics - Food and critical thinking";

2023-09-20 - 2023-11-20.

Lønnum, Marthe

(2023)

CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education.

Sentermøte;

2023-06-23.

Staberg, Ragnhild Lyngved; Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Lykknes, Annette; Lie, Tove Grete; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas

(2022)

Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence.

13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology;

2022-08-29 - 2022-09-02.

Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Lie, Tove; Lønnum, Marthe; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas

(2022)

Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence.

ERIDOB conference 2022;

2022-08-29 - 2022-09-02.

Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

(2019)

Lærerspesialisten som positiv bidragsyter i skolebasert kompetanseutvikling.

Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa";

2019-03-11 - 2019-03-13.

Lønnum, Marthe; Mørk, Peter

(2019)

«Ja, da er det jo sant, da! I ei lærebok skriver de jo ikke bullshit!» Kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. .

Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa";

2019-03-11 - 2019-03-13.

Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe

(2017)

God skriveopplæring og funksjonell respons på elevtekster. Ungdomstrinn i utvikling, UiU..

Seminar;

2017-03-27 - 2017-03-28.

Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe

(2017)

Et løft for språk, lesing og skriving. Alle lærere er språklærere! For lærere i vgo..

Seminar;

2017-03-13.

Lønnum, Marthe

(2017)

Med Styggen på ryggen i klasserommet: Litterær gruppesamtale som empatiøvelse. .

Norsklæreren.

ISSN 0332-7264.

Volum 1.

s.144-155.

Lønnum, Marthe

(2017)

Med «Styggen på ryggen» som utgangspunkt for litterært arbeid i klasserommet.

Forskningsseminar: "Literacy og dybdelæring";

2017-03-27 - 2017-03-29.

Fuglestad, Unni ; Lønnum, Marthe

(2016)

God lese- og skriveopplæring i Drammen.

Fagdag for Drammen kommune;

2016-10-19.

Berge, Ingeborg Margrete; Lønnum, Marthe

(2016)

"Å arbeide med språk" - Språkkommuner,ungdomstrinn og videregående skole.

Nasjonale samling for Språkkommuner;

2016-09-20 - 2016-09-21.

Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe

(2016)

Skriving som grunnleggende ferdighet - respons og vurdering. Ungdomstrinn i utvikling, UiU..

Seminar;

2016-11-07 - 2016-11-08.

Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe

(2016)

Skriving som grunnleggende ferdighet - respons og vurdering. Ungdomstrinn i utvikling, UiU. .

Seminar;

2016-10-31 - 2016-11-01.

Kunstnerisk produksjon

Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

(2016)

Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.