Målet med prosjektet Teachers for Futures, finansiert av Erasmus+-tiltaket Lærerakademier, er å påvirke europeisk lærerutdanning og bidra til en mer fleksibel, åpen og praksisnær lærerutdanning, der bærekraft, digitalisering og inkludering ligger til grunn.
UiS skal lede et europeisk innovasjonsprosjekt som skal teste nye modeller for både grunn- og videreutdanning av lærere
Skal møte vår tids store utfordringer ved å innovere lærerutdanningene
‒ Grunnlaget for samarbeidet er et felles ønske om å samarbeide om de virkelig store utfordringene vi står i som samfunn. Lærerutdanningene inneholder absolutt alle fagområder. Dette prosjektet går ikke inn i et bestemt fag, men skal utvikle selve strukturen for utdanningen, innenfor de reguleringene som ligger til grunn, forteller Brita Strand Rangnes, leder for lærerutdanningsnettverket i ECIU.
Tradisjonelt har lærerutdanningene vært kjent for å ha sterk nasjonal og regional forankring med rammeplaner som har satt strenge føringer for utdanningene. Selv om nasjonale forskrifter og regelverk er ulike, og utdanningene som tilbys er forskjellige, mener Rangnes at lærerutdanningene i Europa har mye til felles.
‒ Det aller viktigste vi deler, er at vi står i de samme samfunnsutfordringene, påpeker Rangnes.
Åtte partnerinstitusjoner danner alliansen
Utlysningen av Erasmus+-lærerakademier er en del av EUs melding om Det europeiske utdanningsområdet. I denne meldingen understrekes viktigheten av lærere, skole og utdanning i samfunnet. Utdanning holdes fram som kjernen i den europeiske levemåten. Med dette forstås høy grad av likhet, velutviklede velferdsstater, demokrati og gode muligheter for et aktivt og ansvarlig medborgerskap.
Gjennom Erasmus+-lærerakademiet Teachers for Futures ønsker åtte av partnerinstitusjonene innenfor den europeiske universitetsalliansen å støtte opp om EUs visjon om å sikre læreres mulighet til faglig påfyll, kompetanseutvikling og motivasjon.
Skolen avgjørende for utvikling i samfunnet
Rangnes er tydelig på at lærerne som utdannes, har skolen som arbeidssted, men samfunnet som nedslagsfelt.
‒ Det er i skolen vi utvikler oss som samfunn, sier Rangnes.
Derfor er hun også klar i talen om at arbeid med store og grunnleggende samfunnsutfordringer absolutt hører hjemme på lærerutdanningene.
‒ Alle er vi innom skolen. Uansett hva som skjer videre i livet, har vi dette til felles. Det gjør skolen til et utrolig viktig sted om man ønsker å skape en endring i samfunnet. Noe som i sin tur gjør lærerutdanningene avgjørende i arbeidet med store samfunnsutfordringer, sier Rangnes.
Skal svare på samfunnsbehov
Et viktig poeng innenfor -alliansen er at universitetene knytter seg til regionene rundt og bidrar til utdanninger som er samfunnsrelevante og svarer godt på de behovene som finnes.
I prosjektet har de åtte universitetene med seg hver sin partnerskole. Sammen skal de identifisere utfordringer nært knyttet til skolehverdagen, og løse disse gjennom utfordringsbasert læring og mikrokurs. Helt konkret betyr det at lærere og skoleledere ved partnerskolene utvikler utfordringer som danner grunnlaget for læringsaktivitet for både lærerstudenter, skole- og universitetsansatte.
‒ Teori og praksis utfyller hverandre, og dette er et samarbeid som virkelig tilfører og utvikler profesjonsfellesskapet vårt og gir oss mulighet til å utvikle og utprøve ny metodikk, sier Anne Lunde, rektor ved Lunde skole, den norske skolepartneren i prosjektet.
‒ Ved å utnytte oppdatert kunnskap ute i praksisfeltet ønsker vi å legge enda bedre til rette for at lærerutdanningene bidrar til å svare på de store samfunnsutfordringene vi står overfor, både nå og i framtiden, sier Rangnes.
Ny europeisk modell for høyere utdanning
Prosjektet knytter seg til -universitetsalliansen sitt pågående flaggskip-prosjekt ECIU University, hvor man jobber sammen om å utvikle en ny europeisk modell for høyere utdanning. Her skaper man arenaer for læring på tvers av land, og gjennom samarbeid med offentlige og private samfunnsaktører i regionene universitetene ligger i.
Prosjektet svarer også godt på Universitet i Stavanger sine strategiske satsninger med fokus på læring hele livet, hvor man knytter lærerutdanningen og praksisfeltet nærmere sammen, samtidig som man samarbeider med strategisk viktige partnere i -nettverket om økt internasjonalisering i lærerutdanningen.
Tekst: Kristin Vestrheim Cranner
Prosjektdeltagere
ECIU University
Først i Europa med digitale minikvalifikasjoner
Den europeiske universitetsalliansen University er først ute med å utstede digitale minikvalifikasjoner fra en fell...
Lær på en ny måte og gjør en forskjell!
UiS tilbyr unike muligheter for våre studenter gjennom University. Reis på korte utvekslingsopphold i Europa, samar...
Skal finne løsninger for tettere europeisk universitetssamarbeid
Hvordan kan europeiske universiteter oppnå en dypere, mer langsiktig og fleksibel form for samarbeid? Med støtte fra EU ...
Fikk unik erfaring med internasjonal masteroppgave
Marta Obi samarbeidet med studenter fra Sverige og Italia da hun skrev masteroppgaven sin. University ga henne nye ...
EU gir ny støtte til UiS’ europeiske universitet
EU gir støtte til fire nye år med University. Det betyr at studenter og eksterne partnere vil få mange flere muligh...
UiS søker om å utvide sitt europeiske universitet
Som eneste norske institusjon søker UiS om en andre periode som europeisk universitet. Dette er EUs flaggskip-satsing fo...
Mer fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Venter storinnrykk fra hele verden neste år
11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største mobbekonferanse...
Stenroos tildeles prestisjestipend til forskning på middelalderengelsk
Professor Merja Stenroos ved UiS er blitt tildelt det mest prestisjefylte stipendet fra EU, European Research Council (E...
Inviterer til seminar for å skape god overgang til yrkeslivet for nytilsatte lærere
Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på S...
Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen
Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...
Elevers engasjement varierer fra time til time
– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med lærere...
Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...
Avhandling: Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators
Målet med Enrico Pollarolos avhandling har vært å lære mer om høyere ordens tenkeferdigheter i barnehagen. Bestillingsnu...
Avhandling: Systemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringer
Joachim Kolnes har i sin avhandling hatt som mål å skaffe kunnskap om tverrprofesjonelle samarbeidsutfordringer som opp...
Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...
Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
Hvordan kan PP-rådgiveren bli en inkluderingsagent i skolen?
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer e...
Idar Ree er ny kontorsjef ved KSU
Den nye kontorsjefen ved Kunnskapssenter for utdanning gler seg til å utforska det komplekse utdanningsfeltet endå meir.
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk l...
Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen ‒ 2024
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisni...
Avhandling: Exploring professionals’ perceptions of a districtwide implementation of a CLASS-related intervention
Cecilie Evertsen har i sin avhandling undersøkt hvordan norske fagpersoner i barnehagesektoren opplever det å bruke CLAS...