Hvordan kan man skape en bedre skole for en mangfoldig elevgruppe? Denne boka bidrar med flerfaglige perspektiver på dette spørsmålet.
Om boken
Redaktører: Geir Skeie, Hildegunn Fandrem og Stein Erik Ohna
Tittel: Hvordan arbeide med elevmangfold?: flerfaglige perspektiver på inkludering
Forlag: Fagbokforlaget
År: 2022
ISBN: 978-82-450-4018-0
Boken kan kjøpes direkte fra forlaget eller via din lokale bokhandel. Du kan også lese boken gratis på nett via forlagets sider.
Bokas utgangspunkt er at elevmangfoldet, som gjør seg gjeldene i alle fag og på tvers av fag i skolehverdagen, er både en realitet, en ressurs og en utfordring. De ulike kapitlene i boka bidrar til å forstå konsekvensene av elevmangfold, samt utfordringene mangfoldet reiser. Boka gir eksempler på måter å arbeide med elevmangfold på, og kapitlene omfatter både teoretiske og aspekter ved mangfold og inkludering i utdanningsfeltet.
Bidragsytere til boken er: Geir Skeie, Hildegunn Fandrem, Stein Erik Ohna, Marieke Bruin, Peder Haug, Hanne Jahnsen, Øystein Lund Johannessen, Svein Erik Nergaard, Ellen Vea Rosnes, Solveig Iren Roth, Marita Sikveland, Marianne Sandvik Tveitnes.
Les intervju med redaktørene:
Bokens redaktører:
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk